Seko: ”Vi säger nej till uppgörelse om LAS”

Idag kom slutbudet i de så kallade LAS-förhandlingarna mellan LO, PTK och Svenskt Näringsliv. Seko sa nej till förslaget på uppgörelse i LO:s styrelse.

Förhandlingarna har omöjliggjorts med anledning av Januariavtalet där regeringen, Centern och Liberalerna hotat med lagstiftning om inte arbetsmarknadens parter själva kan nå en förhandlingsuppgörelse som bland annat ska innehålla förändringar i LAS, Lagen om anställningsskydd. Utredningen är kraftigt obalanserad och innehåller mängd förändringar till arbetsgivarens fördel.

”Svenskt Näringslivs slutbud visar bara att det inte går att förhandla med kniven mot strupen, med ett hot om lagstiftning där arbetsgivarna drar vinstlotten. Det är tyvärr detta vi nu ser effekten av där vår motpart, Svenskt Näringsliv, har kunnat ställa krav som de vet att vi aldrig kan godkänna. De har ju redan en utredning som kan bli lag om förhandlingarna misslyckas”, säger Valle Karlsson.

”Vi företräder våra medlemmar och kan konstatera att Svenskt Näringslivs slutliga förslag till uppgörelse skulle minska tryggheten och skyddet för våra medlemmar. Man kan säga att arbetsgivarna skulle vinna matchen med 10-2. Vi är särskilt glada för att LO gemensamt landade i samma uppfattning.”, säger Valle Karlsson, förbundsordförande i Seko.

”Svenskt Näringslivs förslag skulle få förödande konsekvenser på den svenska arbetsmarknaden. Det skulle skapa tysta arbetsplatser och godtyckliga uppsägningar. Helt enkelt en arbetsmarknad som kommer präglas av rädsla och oro. Detta är helt oacceptabelt för oss”, säger Valle Karlsson.

”Förslaget till uppgörelse går dessutom rakt emot det beslut som LO:s representantskap fattade tidigare i höstas. Beslutet innebar bland annat att LO inte kan medverka till förändringar av exempelvis det som kallas saklig grund i lagstiftningen, alltså det som gör att den anställde inte kan sägas upp av ren godtycklighet. Svenskt Näringslivs förslag innebär tydliga förändringar i detta”, fortsätter Valle Karlsson.

Förslaget till uppgörelse innehåller en del förändringar kring omställning, visstid, hyvling och turordning.

”Man gör en del kosmetiska förbättringar på några områden, såsom omställning, bemanning, visstid och hyvling. Men dessa är inte ens nära att lösa de gigantiska problem vi ser på dagens arbetsmarknad, eller för den delen nå de gemensamma mål vi varit överens om inom LO. Men priset vi skulle få betala för dessa justeringar i form av kraftigt försämrad trygghet för våra medlemmar är alldeles för högt. Vi är helt övertygade om att vi kan driva dessa frågor betydligt bättre i en traditionell avtalsrörelse, utan fredsplikt”, fortsätter Valle Karlsson.

”Vi befinner oss i en tid där våra medlemmar behöver mer trygghet, inte mindre. Vi tänker inte medverka till att våra medlemmars trygghet äventyras för att förhindra en lagstiftning som aldrig borde ha initierats. Det är politiken som satt oss i denna situation, då får dom också ta ansvar för att hantera frågan”, avslutar Valle Karlsson.

Ytterligare information:

Jonas Pettersson, Planerings- och kommunikationschef, Seko: 070-631 59 49