• Seko/

SEKO deltar i nytt nätverk för att bilda opinion för blocköverskridande energiöverenskommelse om kärnkraften

SEKO är idag med och startar ”Nätverket för framtidens energi”, tillsammans med andra fackliga organisationer och branschförbund från arbetsgivarsidan. Syftet med nätverket är att bilda opinion för en bred energipolitisk överenskommelse över blockgränsen, som har som utgångspunkt att utveckla – inte avveckla – alla konkurrenskraftiga och klimatvänliga energislag, inklusive kärnkraften.

- Den borgerliga regeringen har av taktiska skäl valt att lägga frågan om kärnkraften i malpåse i minst fyra år. Det håller inte. Det är dags att Sverige skaffar sig en energipolitik som inte är inriktad på att avveckla, utan på att utveckla samtliga konkurrenskraftiga och klimatvänliga energikällor.

Bakom Nätverket för framtidens energi står förutom SEKO också fackförbunden IF Metall och Pappers. Från arbetsgivarsidan deltar Jernkontoret, SveMin (gruvindustrin), Skogsindustrierna, Plast- och kemiföretagen och Teknikföretagen.

Ett första initiativ för att stimulera debatten och tillföra kunskap är att Nätverket för Framtidens Energi öppnar två nya hemsidor.

I samband med bildandet av Nätverket för Framtidens Energi presenteras även två nya webbplatser.

På www.karnkraftsinformation.se samlas faktainformation om kärnkraft från en mängd olika källor. Olika aspekter av kärnkraftsproduktion beskrivs både överskådligt och fördjupat.

På www.framtidensenergi.nu lyfter vi i nätverket fram argument för och information om den klimatvänliga kärnkraften och lyfter även in debatten som pågår på bloggar och i media.

För ytterligare information och kommentarer, kontakta Jonas Pettersson, Informations- och presschef, SEKO: 070-631 59 49