Seko har tecknat avtal för 12 000 medlemmar på det statliga området

Seko – Service- och kommunikationsfacket – har idag skrivit på en ny avtalsuppgörelse med Arbetsgivarverket. Avtalet är treårigt och innehåller ett värde med lägst 6,8 procent, ett antal villkorsändringar och fortsatt satsning på arbetsmiljöfrågor.

Det centrala avtalet ger 6,8 procent i löneökningsutrymme på tre år. De fördelas årligen per den 1 oktober med 2,0 procent, 2,3 procent och 2,5 procent, om man inte kommer överens om annat.

– Vi har lyckats avfärda Arbetsgivarverkets krav på att sifferlösa avtal skulle gälla tills vidare och nu fått löneökningar som ligger i nivå med övriga träffade uppgörelser på arbetsmarknaden. Dessutom har vi fått gehör för flera av våra övriga yrkanden, säger Valle Karlsson, Sekos avtalssekreterare.

Några av de viktigaste punkterna i det nya avtalet:

• Parterna har kommit överens om att påbörja ett arbete med gemensamma arbetsmiljöutbildningar under perioden. Arbetet med att minska ensamarbete, hot och våld fortsätter.

• Seko har fått igenom sitt yrkande om att gravida som jobbar i farliga miljöer, och som inte kan omplaceras, får ett lönetillägg på cirka 10 procent till försäkringskassans graviditetspenning.

• Seko har fått igenom ett antal egna yrkanden i Villkorsavtalet/Affärsverksavtalet som innebär att avtalen mer än tidigare nu skiljer sig åt mellan organisationerna inom det statliga området.

• Arbetsgivarverket sade upp Trygghetsavtalet inför förhandlingarna. Här har bland andra Seko krävt att i en kommande översyn se över förekomsten av visstidsanställningar samt att de ska kunna ta del av Trygghetsavtalets förmåner. Ett nytt avtal kommer att ha formen av ett omställningsavtal.

• Seko har yrkat på förbättringar i personskadeavtalet (PSA) vad gäller vållande vid arbetssjukdom, karensregler samt personskada vid övningsverksamhet inom vissa myndigheter. Frågorna kommer att prövas i en kommande översyn av PSA.

• Även en översyn av Pensionsavtalet - PA03 kommer att ske.

För ytterligare information:

Lars Johansson, förhandlingsansvarig ombudsman, Seko, 08- 791 41 20