SEKO har träffat nytt avtal för 15 000 medlemmar på statens område – ensamarbetet ska kartläggas

SEKO – Facket för Service och Kommunikation – har idag skrivit på en ny avtalsuppgörelse med Arbetsgivarverket. Avtalet är ettårigt och innehåller löneökningsnivåer med sifferangivelser. SEKO har även fått med skrivningar om att parterna gemensamt ska undersöka förekomsten av ensamarbete samt hot och våld inom avtalsområdet, vilket har varit ett bärande krav från SEKO i förhandlingarna.

Det centrala avtalet ger 2,6 procent i löneökningsutrymme, dock lägst 520 kronor i månaden, om man lokalt inte kommer överens om annat. Löneökningsnivåerna ligger i nivå med vad den övriga arbetsmarknaden har fått och SEKO har ännu en gång motat Arbetsgivarverkets yrkanden på ett sifferlöst och icke tidsbegränsat avtal.

SEKO lyfte frågan om ensamarbete samt hot och våld till årets förhandlingar då det, särskilt inom Kriminalvårdens område, finns stora problem med just detta. Att arbetet för att klarlägga omfattningen av ensamarbetet nu skrivs in i det centrala avtalet är en viktig framgång för SEKO.

– Vi har länge kämpat för att få bort det farliga ensamarbetet närmast de intagna på häkten och anstalter. Nu har vi, avtalsvägen, fått in skrivningar som innebär att det blir ännu mer tryck på arbetsgivaren att agera i den här frågan, och det är en framgång för det fackliga arbetet, säger SEKO:s förbundsordförande Janne Rudén.

Avtalsuppgörelsen i korthet:

-    Avtalet gäller för perioden 1 oktober 2012 – 30 september 2013
-    Avtalet ger ett löneökningsutrymme om 2,6 procent, dock lägst 520 kronor i månaden, som fördelas i lokala förhandlingar.
-    Parterna ska undersöka var ensamarbete och hot och våld förekommer.
-    En översyn ska även göras när det gäller arbetstidens förläggning för vissa arbetsuppgifter, exempelvis arbetsuppgifter som innebär övertid och extra förberedelseåtgärder.
-    Formerna för och omfattningen av tidsbegränsade anställningar ska gemensamt ses över mellan parterna.

För ytterligare information, kontakta:
Lars Johansson, förhandlingsansvarig ombudsman, SEKO: 08-791 41 20
Erik Sandberg, bitr kommunikationschef, SEKO: 070-600 24 96