SEKO har träffat nytt avtal för 7 500 medlemmar inom sjöfartens område

SEKO – Facket för Service och Kommunikation – har idag träffat ett nytt avtal med Sjöfartens Arbetsgivareförbund (SARF) för omkring 7 500 medlemmar som arbetar ombord på svenskflaggade fartyg och färjor.

Lönerevision kommer att ske vid två tillfällen enligt nedanstående:

2011-03-01 Storsjö/färjor 340 kronor 2012-01-01 Storsjö/färjor 400 kronor

Avtalet innebär också att de sjuklöneförmåner som finns enligt kollektivavtalet, fortfarande kommer att gälla. Något SEKO ser som en framgång.

– Trots den nya lagstiftningen, bland annat med försämringarna av sjuklönereglerna för sjöfolk, kommer sjuklöneförmånerna fortsätta att gälla i det nya avtalet. Det var en viktig fråga att lösa, särskilt med tanke på sjömansyrkets karaktär. När det gäller lönenivåerna ligger de väl i linje med övriga träffade avtal, säger Mats Ekeklint, ansvarig förhandlingsombudsman på SEKO.

För ytterligare information: Erik Sandberg, bitr kommunikationschef, SEKO: 070-600 24 96