• Seko/

SEKO inför telekomförhandlingar: ”Vi står ljusår ifrån varandra”

SEKO – Facket för Service och Kommunikation – överlämnade i dag sitt avtalsyrkande på telekomområdet till motparten Almega ITA. Höjning av lägstalönerna och skrivningar som stärker det centrala avtalet är bärande delar i yrkandet.

Kraven ligger i linje med de gemensamma yrkanden som LO-förbunden sedan tidigare har fastställt och innefattar även en jämställdhetspott för att utjämna löneskillnaderna mellan könen.
– Satsningar på lägstalönerna och jämställdhetspotten kommer att innebära att lågavlönade grupper i allmänhet och kvinnor i synnerhet kommer att få mer än andra, säger SEKOs förbundsordförande Janne Rudén.

En bärande del i yrkandet är att stärka det centrala avtalet. För att företag inte ska kunna lönedumpa sig in på marknaden kräver SEKO starka och konkurrensneutrala avtal. – Här står vi och arbetsgivaren ljusår ifrån varandra, konstaterar Janne Rudén. Arbetsgivaren vill inte utfästa några individgarantier eller fastställa något löneökningstal i det centrala avtalet. Inte heller vill de ha någon reglerad lägstalön centralt. De vill att allt ska regleras lokalt och med individuella lösningar.
– Det är mycket märkligt att arbetsgivaren kommer med dessa krav i en tid då Sveriges ekonomi går på högvarv och direktörernas bonusar slår alla rekord, säger Janne Rudén.

Ytterligare information: Erik Sandberg, Informations- och pressenheten, SEKO: 070-600 24 96