Seko kommenterar LAS-frågan med anledning av IF Metalls och Kommunals beslut

”Vad enskilda förbund väljer att göra för ställningstagande är upp till varje förbund. Vi har dock en annan uppfattning i LAS-frågan än vad dessa två förbund har, vilket även ett enhälligt LO till och med beslutat om i såväl styrelse som representantskap. Den grundläggande frågan är vad enhälliga beslut i LO egentligen är värda?”, säger Sekos förbundsordförande, Valle Karlsson.

”Vad vi kan se görs ytterligare en del kosmetiska förändringar i förhållande till Svenskt Näringslivs och PTKs uppgörelse. Men dessa är inte ens nära att lösa de gigantiska problem vi ser på dagens arbetsmarknad, eller för den delen nå de gemensamma mål vi varit överens om inom LO. Men priset vi skulle få betala för dessa justeringar i form av kraftigt försämrad trygghet för våra medlemmar är alldeles för högt”, fortsätter Valle Karlsson.

”Förändringar i begreppet saklig grund har för oss varit en helig ko. Att överhuvudtaget vara inne och pilla i detta begrepp riskerar att få förödande konsekvenser på den svenska arbetsmarknaden. Det riskerar att skapa tysta arbetsplatser och godtyckliga uppsägningar. Detta i kombination med kraftigt förändrade turordningsregler som ändrar principen sist in först ut skapar helt enkelt en arbetsmarknad som kommer präglas av rädsla och oro. Detta är helt oacceptabelt för oss”, säger Valle Karlsson.

Vad får då dagens besked för konsekvenser för LO?

”En sak är säker, det kommer få effekter på LO och LOs roll. Exakt vilka konsekvenserna blir för samarbetet inom LO och LOs roll framöver måste vi nu analysera”, säger Valle Karlsson.

”Vi befinner oss i en tid där våra medlemmar behöver mer trygghet, inte mindre. Vi tänker inte medverka till att våra medlemmars trygghet äventyras för att förhindra en lagstiftning som aldrig borde ha initierats. Det är politiken som satt oss i denna situation, då får dom också ta ansvar för att hantera frågan”, avslutar Valle Karlsson.

Ytterligare information:

Jonas Pettersson, Planerings- och kommunikationschef, Seko: 070-631 59 49