SEKO kritiskt till beslutet att omplacera Lars Nylén

Fackförbundet SEKO – som organiserar de anställda inom Kriminalvården – är kritiskt till dagens regeringsbeslut att flytta Kriminalvårdens generaldirektör Lars Nylén till andra uppdrag. SEKO kommer under eftermiddagen att ha en överläggning med regeringen i ärendet.

Så sent som i september 2010 fattade regeringen beslut om att förlänga Lars Nyléns förordnande som generaldirektör för Kriminalvården fram till 2013. Därför anser SEKO att dagens beslut är mycket märkligt.

– Vi har haft goda relationer med Lars Nylén och anser att han har gjort ett bra arbete för Kriminalvården. Han har varit lyhörd i de diskussioner vi har haft med honom kring de frågor vi drivit för våra medlemmar, bland annat utbildning, arbetsmiljö- och säkerhetsfrågor. Vi kommer att framföra dessa synpunkter till regeringen. Vi hade gärna sett att Nylén fått fullfölja sitt förordnande, säger SEKO:s förbundsordförande Janne Rudén.

För ytterligare information:

Jonas Pettersson, kommunikationschef SEKO, 070-631 59 49