• Seko/

SEKO om den rödgröna vårmotionen: ”En budget för trygghet och rättvisa”

I dag presenterade den rödgröna oppositionen sin vårbudget. Fokus ligger på full sysselsättning, starka offentliga finanser och välfärd före skattesänkningar. SEKO – Facket för Service och Kommunikation – anser att vårmotionen är ett stort steg mot ett tryggare och rättvisare samhälle.

I budgetmotionen får facket gehör för sina krav på ökad ersättning via a-kassa vid arbetslöshet och omställning till nytt jobb. Ersättningsnivån höjs till 80 procent, likaså taket som 2011 höjs i ett första steg till 930 kronor/dag och till 950 kronor/dag 2012.

– Det har framgått tydligt att regeringens taktik att svälta ut arbetssökande genom låga ersättningar i a-kassan inte har skapat några fler jobb. Däremot är trygghet i omställningen viktig och den får vi med en rödgrön politik, säger Janne Rudén.

SEKO är också positiv till att taket höjs i sjukförsäkringen från dagens 26 500 kronor i månaden till 30 000 kronor i månaden 2012 och på sikt till 35 000 kronor i månaden. Även de stora satsningarna på utveckling av infrastrukturen med nybyggnationer och upprustning av vägar och järnvägar är SEKO mycket positivt till.

– Byggande skapar jobb. Fler hyresrätter som vanligt folk har råd att bo och ytterligare väg- och järnvägsinvesteringar som ett led i en grön omställning kommer att få fart på Sverige igen, säger Janne Rudén.

För ytterligare information: Jonas Pettersson, kommunikationschef SEKO, 070-631 59 49 Erik Sandberg, kommunikationsenheten SEKO, 070-600 24 96