SEKO om tågkaoset: ”Dags att sluta leka marknad på järnvägen”

Vinterns störningar i tågtrafiken och omfattande förseningar är de allvarligaste på mycket lång tid. SEKO – Facket för Service och Kommunikation – som organiserar de som utför underhåll på järnvägen kräver nu att det tas krafttag och fattas politiska beslut för att undvika att liknande situationer uppstår under kommande vintrar. – Det är dags att sluta leka marknad och reglera underhållet av järnvägen, säger SEKOs förbundsordförande Janne Rudén.

– Upphandlingarna av underhållet sköts alldeles för dåligt. Antalet personer som arbetar med underhåll på spåren har minskats med 1 500 personer. I stället har de som arbetar med att ta in förfrågningar, analysera anbud och skriva kontrakt med andra utförare mångdubblats, säger Janne Rudén.

– Ekonomer klarar inte att bygga ett samhälle som är beroende av tekniska lösningar och en fungerande infrastruktur. Vi kan bara konstatera att avregleringen av järnvägen är ett ideologiskt marknadsexperiment som blivit ett fiasko av kolossalt mått. Nu är det dags för teknikerna att ta över och ge oss en fungerande järnvägsinfrastruktur och järnvägstrafik. För samhällets, resenärernas och våra medlemmars bästa, säger Janne Rudén.

För ytterligare information, kontakta: Jonas Pettersson, kommunikationschef SEKO, 070-631 59 49 Erik Sandberg, kommunikationsenheten SEKO, 070-600 24 96