SEKO om tågkrisen: ”Avregleringen bär ansvaret”

Fackförbundet SEKO – som organiserar de anställda inom järnvägen – ser allvarligt på den senaste tidens rapporter om säkerhetsbrister på järnvägen, fel som inte avhjälps i tid och att inga ordentliga kontroller görs på att besiktniningar av banorna är ordentligt utförda. – Det är ett systemfel, säger SEKO:s förbundsordförande Janne Rudén.

– Det är ett systemfel. Det är den avreglerade järnvägen som bär ansvaret, och därmed också de politiker som har beslutat om detta. I stället för att fortsätta att konkurrensutsätta branschen borde det vara dags att inse att en återreglering av järnvägen är en bättre lösning, säger Janne Rudén, förbundsordförande för SEKO.

Kortsiktiga vinstintressen i en så viktig del av vår infrastruktur som järnvägen kommer, enlig SEKO, att innebära sämre service och säkerhet för resenärerna. Även sammanhållningen i tågtrafiken – och inte minst miljöperspektivet – kommer att undanröjas.

– I dag är det det den som kan göra jobbet till lägsta möjliga pris och med högsta möjliga vinst som är mest framgångsrik. Men man glömmer bort det viktigaste – de som arbetar på tågen och ute i spåren och alla de människor som reser med tåg. De förtjänar en bättre järnväg. En järnväg som sätter människor före vinst, säger Rudén.

För ytterligare information: Jonas Pettersson, Kommunikationschef, SEKO: 070-631 59 49 Erik Sandberg, Bitr kommunikationschef, SEKO: 070-600 24 96