SEKO positiva till svensk-dansk postfusion

Posten AB presenterade idag en avsiktsförklaring om att genomföra en fusion med danska Posten. Syftet är att skapa en stark nordisk bas och säkra samhällsservicen.

Posten AB har de senaste åren vänt den tidigare negativa ekonomiska utvecklingen och är numera ett bolag som går bra. SEKO anser att detta är ytterligare ett strategiskt riktigt beslut som gör bolaget ännu mer stabilt vilket ökar tryggheten för medlemmarna.
– Jag är säker på att detta skapar förutsättningar för en bra löneutveckling, anställningstrygghet och ger utvecklingsmöjligheter för våra medlemmar, säger Affe Mellström. Fusionen kommer att stärka Postens ställning i den hårda konkurrens som finns inom alla områden. Inte minst norska Posten agerar aggressivt i Sverige inom såväl logistik- som inom meddelandeområdet, fortsätter Mellström.

SEKO är dock medveten om att en fusion kan innebära en del effektiviseringar.
– De positiva effekterna är klart större än de negativa. Visst kan det bli en del effektiviseringar, men de kommer att vara hanterbara och på kort sikt i huvudsak att rikta sig mot administrativa enheter, säger Affe Mellström.

I Danska Posten fick de anställda för några år sedan möjlighet att bli delägare, vilket var ett fackligt krav från det danska postfacket vid bolagiseringen av Post Danmark. Denna möjlighet kommer nu också att erbjudas de anställda i Sverige.
– Det känns bra att de anställda i Posten AB får möjlighet att bli delägare i det nya bolaget, vilket vi också drivit, säger Affe Mellström.

Också SEKO:s förbundsordförande, Janne Rudén, tycker att det är en strategiskt riktig affär.
– Det är klart att ett starkare och större postföretag ökar möjligheterna för Posten att klara samhällsservicen på ett bättre sätt, vilket gynnar våra medlemmar, säger Janne Rudén.

Ytterligare information: Jonas Pettersson, Informations- och presschef, SEKO: 070-631 59 49 Affe Mellström, ordförande för SEKO:s koncernfack på Posten: 070-980 32 18