SEKO:s kommentarer till GS varsel på Strålfors

GS varslade igår om strejk/arbetsnedläggning vid Strålfors AB och Strålfors svenska AB. Skälet är att företaget valt att gå in i Almega Bransch Kommunikation och därmed teckna kollektivavtal med SEKO. GS argumentation bygger på att deras medlemmar genom bytet till SEKO får ett sämre kollektivavtal.

Så här skriver bland annat GS i sin information: ”Detta är ett renodlat försök av Strålforsbolagen att själva få bestämma avtalsvillkoren för de anställda och få det avtal man ensidigt önskar, det man brukar kalla för avtalsshopping.”

SEKO:s avtalssekreterare reagerar starkt på GS påstående.

- Jag tycker att det är riktigt dåligt, GS antyder att vi skulle syssla med avtalsdumping. Det avtal vi kommer att träffa med Strålfors är exakt samma villkorsavtal som tidigare. Vi skulle aldrig medverka till att de anställda i Strålfors får ett sämre avtal bara för att det blir en ny avtalsbärare, säger Sven-Olof Hellman, SEKO:s avtalssekreterare.

Strålfors ägs sedan 2006 av Posten och har numera huvudaffären inom meddelande- och informationslogistik. Med anledning av detta går de nu in i bransch kommunikation inom Almega och SEKO blir avtalsbärare. SEKO ser det uppkomna läget som en gränsdragning vilket i nästa steg blir föremål för hantering av LO enligt gällande stadgar.

Ytterligare information:
Jonas Pettersson, kommunikationschef, SEKO, 070-631 59 49