SEKO:s ordförande på 1 maj: ”A-kassan måste höjas”

SEKO:s förbundsordförande, Janne Rudén, höll idag sitt 1-maj tal i Mariestad. Hans tal handlade huvudsakligen om krisen, regeringens orättvisa politik och förtroendet för facket. Han menade i sitt tal att regeringen har gjort a-kassan till välfärdens sorgebarn.

- A-kassan i Sverige är nu så dålig att många kommer att möta en drastiskt förändrad situation för sin hushållsekonomi vid arbetslöshet. Detta i sig driver så klart krisen vidare och fördjupar lågkonjunkturen. A-kassan är avgörande i tider med hög arbetslöshet. Den ska ge trygghet för dom som blir av med jobbet. Men a-kassan är idag välfärdens sorgebarn. Och regeringen vägrar att lyssna på våra argument. Deras strategi med den försämrade a-kassan var ju redan från början att bakvägen sätta en press nedåt på kollektivavtalen. Inte ens nu, när Sverige befinner sig i den djupaste krisen i mannaminne, är de beredda att släppa på sin löntagarfientliga politik, fortsatte han.

Han krävde i sitt tal att avgifterna till a-kassan omedelbart måste sänkas så att flödet in i a-kassorna ökar och att försäkringen måste förstärkas och taket måste höjas. Idag får endast 25 procent en ersättning som motsvarar 80 procent av lönen.

Ytterligare info:

Jonas Pettersson, Kommunikationschef, SEKO: 070-631 59 49 Erik Sandberg, Kommunikationsenheten, SEKO: 070-600 24 96