SEKO säger upp samverkansavtalet med SJ

SEKO SJ:s företagskommitté beslutade idag att säga upp det så kallade samverkansavtalet med SJ. Anledningen är den ledarskapsattityd som växt fram på SJ. SEKO SJ var de första på arbetsmarknaden som tecknade samverkansavtal med en arbetsgivare. Det första avtalet med SJ tecknades i slutet 1980-talet. SEKO SJ:s ordförande Erik Johannesson är kritisk till SJ:s ledning.

Han menar vidare att kvalitets- och serviceproblemen inom SJ i hög grad beror på att ledningen inte lyssnar på personalen.

- Väljer man att inte lyssna på de människor som utför arbetet, med de kunskaper och erfarenheter som de har, så går det inte heller att åtgärda de problem som finns när det gäller kvaliteten och servicen. Detta drabbar inte bara personalen utan alla som reser med SJ. Ytterst är detta en säkerhetsfråga, säger Johannesson.

SEKO SJ var den första fackliga organisationen som tecknade ett samverkansavtal med en arbetsgivare, i slutet av 1980-talet.

- Det känns självfallet sorgligt att vi tvingats ta detta beslut. Men om inte våra medlemmar har någon nytta av ett samverkansavtal, utan tvärtom, så finns det ingen anledning för oss att sitta fast i ett avtal med SJ, avsluta Johannesson.

SEKO SJ överlämnar idag uppsägningen till SJ:s VD Jan Forsberg.

Ytterligare information:

Erik Johannesson, ordförande SEKO SJ: 070-724 27 35 Stefan Zetterlund, vice ordförande SEKO SJ: 070-724 86 29 Jonas Pettersson, Informations- och presschef, SEKO: 070-631 59 49