SEKO starkt kritiskt till beslutet att lägga ner Frösö LVM-hem

På onsdag denna vecka avslutas de centrala förhandlingarna gällande Statens Institutionsstyrelses (SiS) beslut om att lägga ner Frösö LVM-hem. Fackförbundet SEKO, som organiserar de anställda på behandlingshemmet, är starkt kritiskt till en nedläggning och menar att beslutet är fattat på mycket lösa grunder.

SIS anger att nedläggningsbeslutet bland annat beror på en allt för låg beläggning på behandlingshemmet samt att hyreskontraktet snart löper ut. Detta är, enligt SEKO, dåliga förklaringar.

– Frösö är ett av få LVM-hem i hela Sverige som kan ta emot och behandla de människor som har det allra svårast och de som är mest våldsbenägna. Det är dessutom det enda behandlingshemmet med så stora resurser i hela norra Sverige. När SIS väljer att lägga ner skapas samma problem som inom Kriminalvården, nämligen en oacceptabelt stor överbeläggning på övriga myndigheter. Detta innebär i sin tur sämre möjligheter för klienterna att få behandling och återanpassa sig, säger Janne Rudén.

– Särskilt beklagligt är det också eftersom det är människor i båda ändar som drabbas. Personalen som riskerar att sägas upp och de klienter som vistas på Frösö som tvingas iväg till ett annat behandlingshem långt ner i landet, säger Rudén.

En nedläggning av Frösö LVM-hem skulle innebära att 53 personer riskerar att förlora jobbet.

För ytterligare information, kontakta: Kjell Midbjer, SEKO Mellannorrland (Östersund): 070-363 80 61 Erik Sandberg, kommunikatör, SEKO: 070-600 24 96