Seko tar strid mot städkaos på pendeltågen

Nästan var tredje städare på Stockholms pendeltåg ska bort.
MTR har lurat städbolaget Reneriet att teckna ett förlustavtal. Nu är det våra medlemmar, resenärerna och städkvaliteten som får betala priset, säger Karin Åkersten, ordförande för Seko Stockholm.

Reslutatet av den drastiska personalminskningen kommer att bli väsentligt skitigare stationer och tåg. Älvsjö, Tumba, Huddinge, Flemingsberg, Barkarby och Kungsängen är exempel på stationer som får halverad städtid. Varannan i personalen som utför grundstädning ombord på tågen får gå. Detsamma gäller klottersanerarna.

I ett öppet brev trappar städarna på Reneriet och Seko Stockholm upp striden mot trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M):

Den 29 augusti 16.00 kommer städarna på Reneriet, i sällskap med kollegor från MTR och med stöd från Seko, att stå utanför SL:s huvudkontor på Lindhagensgatan 100 i samband med att Trafiknämnden håller sitt möte. Vi förväntar oss att Du och dina kollegor i nämnden tar er tid och kommer ut till oss som står där utanför och vill göra våra röster hörda.”

Läs hela det öppna brevet i bifogad pdf.

För ytterligare information, kontakta:
Karin Åkersten, ordförande Seko Stockholm, tel: 073-441 84 95
Rainer Andersson, förtroendevald Pendelklubben, tel: 072-980 31 46