SEKO varslar om strejk på Post- och Flygområdet

SEKO – Facket för Service och Kommunikation – har beslutat att varsla om strejk på Kommunikationsområdet. SEKO kräver att medlemmarna ska få en löneökning som baseras på krontal. Detta vägrar arbetsgivarorganisationen, Almega, gå med på.

– Detta är en konflikt som handlar om ökad rättvisa på arbetsmarknaden. På detta avtalsområde, med många lågavlönade medlemmar, ger ett löneökningsutrymme i kronor bättre utfall än ett rent procent-utrymme. Tyvärr vill Almega ge mindre till lågavlönade än vad grupper med högre löner fått i årets avtalsrörelse. Det är oacceptabelt, säger SEKO:s förbundsordförande, Janne Rudén.

– Särskilt på lägstalönerna har krontalet stor effekt. Det handlar om skillnader på hundratals kronor i månaden för de som tjänar minst. Procent leder till en arbetsmarknad där klyftorna ökar och det ställer vi inte upp på, fortsätter Rudén.

Enligt SEKO har Almega inte visat någon förhandlingsvilja trots åtskilliga försök från SEKO:s sida att hitta en förhandlingslösning. Mot bakgrund av detta har förbundet nu tvingats att lägga ett varsel för att öka trycket på Almega.

– Vi bedömer att vårt varsel mot Almega i huvudsak slår mot deras medlemsföretag och är därför minst sagt förvånade över att Almega låter sin ideologi går före omsorgen om sina medlemsföretag, säger SEKO:s avtalssekreterare, Valle Karlsson.

Avtalsområdet omfattar i huvudsak postdistribution men även markservice på flygplatser. Medlemmarna återfinns främst på Post Nord, Bring Citymail, Menzies Aviation och Swedavia. SEKO har cirka 15 000 medlemmar inom området.

SEKO:s strejkvarsel omfattar cirka 2 200 medlemmar på Post Nord, Bring Citymail och Menzies Aviation. Varslet träder ikraft den 18 september kl 12.00 och innebär total arbetsnedläggelse. Varslet i sin helhet bifogas i ett särskilt dokument.

För mer information om varslets omfattning, vilka arbetsplatser som berörs och kontaktpersoner lokalt, se www.seko.se

Ytterligare information:
Jonas Pettersson, Kommunikationschef, SEKO: 070-631 59 49