• Seko/

SEKOs förbundsordförande på 1 maj: ”Försvarsministern har kapitulerat”

SEKOs förbundsordförande, Janne Rudén, håller idag 1-majtal i Lidköping och Karlsborg. Han går bland annat i sitt tal till angrepp mot regeringens utförsäljningspolitik och försvarspolitiken. Nedan några utdrag.

SEKO, som organiserar många medlemmar inom försvaret, är också starkt kritiskt till den försvarspolitik som förs idag. Något Janne Rudén lägger stor vikt vid i sitt 1 maj-tal.

– Vad vill regeringen egentligen med försvaret? Först tvingade man bort i princip den enda ministern som verkligen med hjärtat stod upp för verksamheten inom sitt ansvarsområde, Mikael Odenberg. Vidare kan vi konstatera att moderaterna är i det här avseendet inne i en ideologisk lågkonjunktur, den nye försvarsministern kallas ”tomhylsan” och är totalt innehållslös när det gäller idéer om försvarspolitiken. Han kapitulerade samtidigt som han tillträde posten. I stället styrs försvaret av Borgs räknenissar. Och i bakgrunden lurar folkpartiets överbefälhavare Björklund med en inträdesansökan till NATO.

Janne Rudén fortsätter: – En rad förband och verksamheter föreslås läggas ned, bland annat Karlsborg, för att finansiera den dyrbara utlandsstyrkan, En nedläggning av Karlsborg skulle i princip radera hela kommunen och många är väldigt oroliga nu. Det börjar bli dags att ta ställning. Ska vi ha något försvar överhuvudtaget? Om svaret är ja på den frågan så måste kursen ändras, annars bör vi nog allvarligt fundera på om det är någon mening med att ha ett försvar utan varken material eller människor. Vi kräver en ny försvarspolitik med ett långsiktigt och hållbart innehåll. Det är dags att fylla tomhylsan med krut, vi vill ha en försvarsminister som står upp för de anställda inom försvaret, säger Rudén.

Janne Rudén talar i Lidköping kl 14.30 och i Karlsborg kl. 16.00 SEKO driver just nu kampanjen ”Svenska modellen 2.0”. Läs mer på www.seko.se

Ytterligare info: Jonas Pettersson, Informations- och presschef: 070-631 59 49 Erik Sandberg, Informations- och pressgruppen: 070-600 24 96