”SJ:s varsel en konsekvens av avregleringen”

SJ AB har beslutat att varsla cirka 200 anställda om uppsägning. Fackförbundet SEKO:s förbundsordförande, Janne Rudén, menar att detta är en konsekvens av den stundande avregleringen.

Varslet berör i huvudsak Divisionerna Försäljning, Trafik och Service och berör ombordpersonal, biljettförsäljare, stationsvärdar och lokförare. Viss administration berörs också inom respektive division, inklusive huvudkontoret. Erik Johannesson som är ordförande i SEKO:s företagsfack på SJ tycker att företaget har slarvat bort sin konkurrensfördel.
– Jag tycker att SJ har slarvat bort den konkurrensfördel man haft som marknadsledande inför en avreglering som i sig sätter press på aktörerna. Att yngre välutbildade anställda kan komma att tvingas lämna företaget på grund av dålig planering är ett problem. De allra flesta har dessutom utbildats i egen regi till stora kostnader, säger Johannesson.

Erik Johannesson är vidare orolig över att SJ ska följa den trend som pågår inom näringslivet med fler tillfälliga anställningar och deltidsanställningar.

– Det pågår redan ett ständigt tryck från företaget om att vi ska mjuka upp tillämpningen av rastregler och arbetspassens längd, säger Johannesson.
Verksamhetsförhandlingar startar i slutet av denna vecka och ett arbete med omplaceringar och olika typer av enskilda lösningar ska prövas under augusti månad.

Ytterligare information: Jonas Pettersson, Kommunikationschef, SEKO: 070-631 59 49 Erik Johannesson, Ordförande i SEKO:s företagsfack på SJ: 070-724 27 35