SJ vill inte ta tillbaka städpersonal – aktion utanför Stockholm C den 7 december

SJ kommer efter årsskiftet att ta över städningen av sina tåg i egen regi. Men de som städar SJ:s tåg i dag är inte välkomna tillbaka, trots att SJ i många fall är deras gamla arbetsgivare. SEKO, som organiserar städarna på SJ:s tåg, tycker att detta är oacceptabelt. SEKO kräver att alla som idag städar ombord på tågen ska erbjudas fortsatt anställning hos SJ.

Företaget Trafficare, som sköter städningen av SJ:s tåg idag, har sagt upp avtalet om städningen av SJ:s tåg. Den 25 januari 2012 tar SJ över städningen i egen regi. Men personalen på Trafficare, i många fall riktiga trotjänare som tidigare varit anställda av SJ, är inte välkomna tillbaka till sin gamla arbetsgivare. Jobben finns kvar, men personalen är uppsagd.

Vi tycker det är oacceptabelt!

SEKO Trafficare, som organiserar städarna på SJ:s tåg, kommer onsdag den 7 december att genomföra en aktion för att informera resenärer och allmänhet om sin situation. Medier är välkomna!

Tid: onsdag 7 december kl 12-13 samt kl 16.30-17.30

Plats: Stockholm Central

Affisch och flygblad bifogas denna pressinbjudan, se separata PDF-filer.

För ytterligare information:
Leif Eriksson, ordförande SEKO Trafficare: 073-436 77 17