Sjöfack anmäler Reinfeldt till FN-organ

I dag lämnade SEKO, Facket för Service och Kommunikation, samt befälsfacken SFBF (SACO) och SBF (Ledarna) in en anmälan till FN-organet, ILO (International Labour Organisation) mot regeringen Reinfeldt. – Regeringen verkar inte vilja ha några sjömän kvar vilket är oerhört tragiskt, säger Janne Rudén, förbundsordförande i SEKO.

- Den svenska regeringen verkar ha bestämt sig för att jaga sjuka med blåslampa. Nu har turen kommit till sjömännen, detta är helt oacceptabelt, säger Rudén.

Regeringens förändringar riskerar nu att leda till en massflykt av svenska sjömän till utländska rederier där sjuklönevillkoren är betydligt bättre. Vidare kommer svenska rederier få det betydligt svårare att rekrytera personal.

Regeringen har även startat en utredning om införandet av ett Svenskt Internationellt Skeppsregister (SIS) där utredningen ska vara klar den 27 oktober. Detta innebär att svenska arbetstagare kan avskedas och i stället ersättas med låglönebesättningar från Asien.
– Regeringen Reinfeldts påhopp på sjöfolket är djupt anmärkningsvärt. Det verkar som man inte har något som helst intresse av att Sverige har kvar sin sjöfart, en hel yrkesgrupp riskerar nu att försvinna, säger Rudén.

Ytterligare information: Jonas Pettersson, Kommunikationschef, SEKO: 070-631 59 49 Erik Sandberg, Bitr Kommunikationschef, SEKO: 070-600 24 96