Sjöfartens konkurrensvillkor slår mot arbetsrätten

I början av nästa vecka träffar SEKO Sjöfolks ordförande sjömän från Burma som lever i exil under livshot för sitt fackliga engagemang och filippinska sjömän som svartlistats i åratal sedan de protesterat emot att de inte fått lön enligt det avtal de skrivit under. SEKO Sjöfolk vill uppmärksamma hur den globala sjöfartens konkurrensvillkor slår mot arbetsrätten för så väl svenska som asiatiska sjömän.

I nästa vecka reser Kenny Reinhold till Bangkok och träffar ledningen för sjöfacket Seafarers Union of Burma (SUB). Förföljelsen av fackligt aktiva i Burma gör att SUB tvingas verka från exil i Thailand och SUBs ordförande Aung Thu Ya har själv inte kunnat besöka Burma på 15 år. Reinhold reser även till Manila för att träffa den filippinska sjöfartsorganisationen MARINO som vill att den filippinska staten ska förbättra tryggheten för landets sjömän som arbetar på utländska fartyg.

– Sjönäringen är global och därför behöver vi som arbetar till sjöss hjälpas åt oavsett vilket land vi kommer från och vilken flagg vi arbetar under. Sverige har länge varit ett föregångsland för världens sjömän. Men även här är arbetsrätten hotad. Idag hör vi politiker som vill införa ett svenskt internationellt skeppsregister trots att det innebär att Sverige bryter mot ILO:s kärnkonventioner, säger Kenny Reinhold.

Kenny Reinhold kommer även att medverka i ett seminarium som fackförbundet SEKO anordnar för filippinska sjömän som arbetar på svenskflaggade fartyg i Manila.

För ytterligare information om SEKO och SEKO sjöfolks fackliga biståndsprojekt med SUB och MARINO, och om seminariet i Manila kontakta gärna Kenny Reinhold på telefon 031-42 94 20 eller projekthandläggaren Lennart Johnsson på telefon 070-592 770 81

Taggar: