• Seko/

Sjöfartsnäringen om tonnageskattutredningen: "Den blå skatten betalar sig själv"

I dag lämnar Utredningen om tonnageskatt sitt betänkande. En enad sjöfartsnäring välkomnar det föreslagna tonnageskattesystemet, den blå skatten, men menar samtidigt att riksdagens och skattens syfte – en konkurrenskraftig svensk sjöfart – motverkas av finansieringsförslaget att minska sjöfartsstödet med ca 40 miljoner kronor.

– Utredningens förslag om införande av tonnageskatt skapar ett stabilt system som kommer att byta trenden av utflaggning till våra grannländer. Den enda smolken i bägaren är att förlaget om finansiering via minskat sjöfartsstöd är onödigt, den blå skatten kommer att finansiera sig självt genom ökade skatteintäkter och andra samhällsvinster, säger Pia Berglund Sveriges Redarförening.

Sveriges Redareförening, Seko sjöfolk och Sjöbefälsförening har tillsammans bildat det Blå skatteinitiativet. Med initiativet hoppas parterna på att öka medvetenheten om sjöfartens betydelse för arbetsmarknaden, miljön och tillväxten.

Det blå skatteinitiativet menar att införandet av det föreslagna tonnageskattesystemet kommer innebära att fler fartyg flaggas in, vilket kommer att ge ökade skatteintäkter som inom kort tid kommer att bidra till systemets finansiering. Till detta kan läggas den mängd övriga positiva skatteeffekter som tonnageskatten får för samhällsekonomin. Beräkningar visar att Tonnageskatten – den blå skatten – ger ekonomiska intäkter och mervärden tämligen omgående. Den relativt lilla summa som den blå skatten kostar, ca 40 miljoner, vägs mer än väl upp av den ökande intäkten som uppskattas till omkring 13 miljarder i ökad BNP.

– Den blå skatten kommer betala sig själv. Den kommer att innebära många fler jobb och en än mer ledande kompetens som starkt bidrar till ekonomisk tillväxt och möjligheterna till en hållbar infrastruktur, säger Kenny Reinhold ordförande i Seko Sjöfolk.

– Tonnageskatten är en förutsättning för en svensk sjöfart, därför är det glädjande att utredningen föreslår att vi ska införa den. Med den kommer andra mervärden i form av forskning och innovation som svensk sjöfart genererar. Fler företag kommer att investera i Sveriges världsledande och högteknologiska maritima industri när vi infört tonnageskatten, säger Christer Themnér, ordförande Sjöbefälsföreningen.

Läs mer om det Blå skatteinitiativet och tonnageskatten på www.blåskatt.se

För mer info
Pia Berglund, vd Sveriges Redareförening tel 0707-50 56 96