Svenskarna vill inte sälja ut Vattenfalls elnät

En majoritet av det svenska folket, 52 procent, vill inte att Vattenfall säljer sitt elnät. Samtidigt tycker sex av tio att det är viktigt att ett samhällsägt elbolag äger det svenska elnätet och nästan lika många vill att regeringen motverkar en försäljning av elnätet. Det visar en undersökning som Novus Opinion genomfört på uppdrag av SEKO – Facket för service och Kommunikation.

SEKO organiserar många medlemmar inom den svenska energisektorn och i synnerhet inom statliga Vattenfall. Det finns fortfarande en stor osäkerhet kring bolagets avsikter gällande ägandestrukturen.
– Trots garantier från både företagsledning och näringsminister Maud Olofsson att en försäljning av Vattenfalls elnät inte är aktuell har det framkommit att det finns partiledare inom alliansen som tycker det vore lämpligt sälja delar av bolaget. Det är oroväckande. Det man kan fråga sig är om borgerligheten egentligen är överens i den här frågan, säger SEKOs förbundsordförande Janne Rudén.

– Vi anser att Vattenfall ska förbli ett bolag i samhällets ägo. Däremot måste ägardirektivet bli tydligare om målsättningarna gällande den gröna omställningen ska gå att uppfylla, säger Rudén.

Undersökningen i sin helhet bifogas och finns på www.seko.se

För ytterligare information: Jonas Pettersson, kommunikationschef SEKO, 070-631 59 49