TT-lines färja till Świnoujście försämrar arbetsvillkoren på Östersjön

Imorgon ska TT-lines färja Nils Dacke börja gå från Trelleborg till Świnoujście istället för till Travemünde. I samband med detta har färjan har fått polsk flagg, 70 ombordanställda sagts upp och lönerna sänkts. Seko sjöfolk är kritiska till nedåtgående spiral av försämrade arbetsvillkor som pågår inom färjetrafiken på Östersjön.

– TT-line har sagt upp de anställda för att den tyska ägaren ska kunna försämra villkoren och sänka lönerna. Det här rör en färja som går mellan två EU-länder. Det är orimligt att arbetsvillkor och löner ska försämras bara för att den börjar gå mellan Sverige och Polen, istället för till Tyskland, säger Jonas Forslind, avdelningssekreterare för Seko sjöfolk.

Seko sjöfolk menar att uppsägningen av färjans tidigare besättning är ogiltig enligt LAS, då det inte råder arbetsbrist utan det handlar om övergång av verksamhet.

– TT-line har i alla förhandlingar klargjort att de har för avsikt att sänka besättningskostnaderna och försämra villkoren, fortsätter Jonas Forslind.

För att förbättra arbetsvillkoren och lönerna ombord på Östersjöns färjor har nu sjöfackföreningarna och hamnarbetarfacken runt hela Östersjön startat ett långsiktigt samarbete.

- Konkurrensneutralitet handlar om villkor och förutsättningar. Det vi och övriga fackliga sjö- och hamnförbund fackliga arbetar för är att konkurrensneutrala kollektivavtal och att rederierna inte ska konkurrera om vem som har sämst arbetsvillkor och lägst löner, utan istället konkurrera om god service och hög kvalitet, säger Kenny Reinhold, avdelningsordförande för Seko sjöfolk.

- Transporter är för billiga idag. Och att de som arbetar ombord får betala priset för detta genom dåliga arbetsvillkor och dåliga löner. Vi tycker att transport- och trafikföretagen har ansvar för detta, men också passagerarna och de som köper godstransporter. Det ligger ju i allas intresse att schysta villkor och mänskliga rättigheter gäller också alla som jobbar ombord på fartygen, oavsett var de kommer ifrån, fortsätter Kenny Reinhold.

För mer information:
Jonas Forslind, avdelningssekreterare, Seko sjöfolk, tel 031-42 95 34