• Seko/

Uttalande från SEKOs kongress: Ingen bolagisering av Banverket Produktion!

Regeringen har nu lagt en proposition om bolagisering av Banverket Produktion. Förslaget innebär att skattebetalarna inte ska ha något inflytande över hur järnvägen ska fungera. Det ska marknaden sköta om.

SEKO delar inte den uppfattningen. Vi menar att drift- och underhåll av järnväg inte lämpar sig för upphandling eftersom säkerheten och kvaliteten för resenärerna riskerar att bli lidande, då lägsta pris styr vid offentliga upphandlingar. Dessutom anser vi att viktig infrastruktur för medborgarna ska skötas av samhället. Detta för att garantera tillgänglighet och god service i hela landet.

Bolagiseringen är ett första steg mot en privatisering av verksamheten. Det är en utveckling som vi vänder oss starkt emot eftersom det innebär att skattepengar, som skulle kunna användas till nya investeringar i gemensam infrastruktur, i stället hamnar som vinster i privata företags kassakistor. På en marknad dominerad av några få företag riskerar en sådan utveckling också att konkurrensen sätts ur spel och att kostnaderna drivs uppåt.

Erfarenheter från England och Nya Zeeland visar på skenande kostnader för samhället, sämre kvalitet, högre biljettpriser och pressade säkerhetsmarginaler. När konsekvenser i form av fler olyckor och försämrad service uppdagades, återfördes därför underhållet i samhällets regi i båda länderna.

Vi förväntar oss nu att den rödgröna oppositionen stoppar bolagiseringen av BV Produktion eller återreglerar Banverket Produktion till myndigheten Banverket vid ett regeringsskifte. Ett tydligt gemensamt vallöfte i denna aktuella fråga kräver SEKOs kongress från Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet!

Uttalande antaget på SEKOs kongress 2009-09-17

Ytterligare information: Jonas Pettersson, Kommunikationschef, SEKO: 070-631 59 49 Erik Sandberg, kommunikatör, SEKO: 070-600 24 96