Finska PC-Superstore köps av Sekvencia AB

Report this content

Finska PC-Superstore köps av Sekvencia AB Svenska företaget Sekvencia AB har förvärvat den finska återförsäljarkedjan PC-Superstore. Det finska företaget ägdes av norska Merkantildata ASA och köptes för 1,9 miljoner. PC-Superstore som grundades 1993 är idag Finlands största återförsäljare av IT-teknologi. Sekvencia är Sveriges största privatägda återförsäljare av datateknologi och är även snabbast växande inom området IT-teknologi. Genom uppköpet så räknar man med att bredda sin nordiska marknad. - PC-Superstore är för oss attraktivt genom sin kompetens inom IT- teknologi samt att det är väletablerat företag på den finska marknaden. Det starka varumärket ska inte förändras utan snarare bibehållas, säger Hussein Ammouri, VD för Sekvencia AB. Vårt mål är att tillsammans nå en omsättning på ¤ 60 miljoner under 2002. - Vi är mycket nöjda med affären. Vår nya ägare har en stor kunskap och förståelse för branschen och är samtidigt intresserade av att vidareutveckla PC-Superstore. Affären skapar en utmärkt grund för denna utveckling och vi ser klara synergieffekter företagen emellan. Vi kommer att kunna utnyttja varandras styrkor på ett mycket bra sätt, säger Martti Asikainen, VD för PC-Superstore. För ytterligare information, kontakta: Hussein Ammouri, VD - Sekvencia AB Tel: 08-527 07 527 Mobil: 070 - 792 71 61 E-post: hussein@sekvencia.se Fakta PC-Superstore: Grundades 1993 och är därigenom Finlands äldsta återförsäljare av IT- teknologi som täcker hela landet. Företaget har tio försäljningsställen med totalt 100 anställda. PC - Superstore's nettoförsäljning under 2001 uppgick till ¤ 45 miljoner. www.pcsuperstore.fi Fakta Sekvencia AB: Grundades 1994 och säljer IT-teknologi samt tjänster. Under 2002 beräknas en omsättning på 160 miljoner SEK. ( 1:a september 2001 - 31:a augusti 2002 ) Företaget har 45 anställda. www.sekvencia.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/08/19/20020819BIT00660/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/08/19/20020819BIT00660/wkr0002.pdf