Förbättra medarbetarnas hälsa och rädda liv – premiär för Rädda Barnens stegtävling

Report this content

Den 16 januari går startskottet för Rädda Barnens stegtävling. Det är den första stegtävling där deltagarna kombinerar fysisk aktivitet med insatser för att rädda livet på utsatta barn.
– Det här är ett perfekt sätt för oss att arbeta med friskvård på företaget och samtidigt bidra till att bekämpa barnadödligheten i världen, säger Rosman Jahja, Corporate Responsibility & Internal Communications Manager, Trelleborg AB.

Steg! är Sveriges största stegtävling som hittills engagerat över en halv miljon människor på arbetsplatser i näringslivet och offentlig verksamhet. Tävlingen bygger på att man formar lag som tävlar emot varandra i att gå så långt som möjligt under tävlingsperioden. Rädda Barnens stegtävling pågår 16 januari–12 februari.

Allt som behövs för att delta är en enkel stegräknare. Deltagarna registrerar sina steg och kan följa samtliga lag i det webbaserade tävlingssystemet, som i år fått priset Microsoft Web Award. Steg! når i genomsnitt åtta av tio medarbetare och engagerar de som är i störst behov av friskvård. Enligt oberoende forskare ger Steg! minst fem gånger pengarna tillbaka i form av minskade sjukskrivningskostnader.

– Mer fysisk aktivitet är den enskilt viktigaste åtgärden för att förbättra hälsan och minska sjukfrånvaron. Stegtävlingen är motiverande, ger troligen höjd produktivitet och skapar gemenskap på arbetsplatsen, säger Stefan Lundström, forskare vid Mälardalens högskola.

I vinter genomförs tävlingen för första gången i samarbete med Rädda barnen. Det ger företag och organisationer en möjlighet att ge donationer till Rädda Barnens insamlingsprojekt samtidigt som de anställda förbättrar sin egen hälsa. För varje deltagare betalar arbetsgivaren 365 kronor, varav Select Wellness skänker 50 kronor till Rädda Barnens projekt EveryOne. Ju mer deltagarna går under tävlingsperioden, desto större blir arbetsgivarens bidrag till Rädda Barnen. För Trelleborg AB kommer huvudkontorets 80 medarbetare att delta i stegtävlingen och utmana resten av de 2 000 anställda i koncernen i Sverige.

– Med det här upplägget inspirerar vi medarbetarna på huvudkontoret till friskvård samtidigt som vi tar ett socialt och globalt ansvar, vilket är en ovanligt lyckad kombination, säger Rosman Jahja.

Rädda Barnens projekt EveryOne syftar till att radikalt minska dödligheten hos barn genom hälsoinsatser för både mödrar och nyfödda. Varje år dör åtta miljoner barn före fem års ålder i sjukdomar som lätt går att bota. Två miljoner av dem dör samma dag som de föds.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Wiveka Burgaz, vd Select Wellness. Telefon: 070 – 388 88 45. E-post: wiveka.burgaz@selectwellness.com.
Mer information: http://steg.se.

Steg! Är Sveriges äldsta stegtävling som hittills engagerat över 500 000 personer och 10 000 arbetsplatser. Steg! har skapats av Select Wellness som utvecklar och säljer metoder för friskvård på arbetsplatser. Metoderna omfattar hälsoinventering, stegtävlingar och andra fysiska aktiviteter.