Världens första intelligenta fotboll får FIFAs erkännande

Report this content

Utvecklingen av den moderna fotbollen har nått en ny milstolpe då Selects iBall blir hörnstenen i FIFAs utveckling av målteknologin vid fotbollsmatcher.

FIFA gick igår ut med ett preliminärt beslut kring den långvariga diskussionen om huruvida fotbollsdomare i framtiden ska kunna bedöma om bollen passerat mållinjen. FIFA har godkänt ett system basserat på Selects iBall, världens första intelligenta fotboll som själv kan avgöra om bollen passerat mållinjen.

iBall är bollen i Selects GoalRef-system som har testats av FIFA under de senaste månaderna. Systemet har nu blivit godkänt och kommer genomgå ett slutgiltigt test för att det i framtiden kunna användas vid professionella fotbollsmatcher.

Peter Knap, VD för Select, har under många år arbetat med att utveckla den här speciella bollen då den måste möta en rad krav för en fungerande målteknologi. Peter Knap säger så här om iBall:

-          Det är ett svårt arbete att utveckla en intelligent boll som både kan hantera Ronaldos sparkar och samtidigt interagerar med målteknologin. Men på Select har vi arbetat med utvecklingen av fotbollen i mer än 65 år och har därför ett gediget försprång när det kommer till att säkra kvalitén i nya lösningar.

Det är inte många i världen som vet att Select är företaget bakom den moderna fotbollen. Men företagets långa utvecklingshistoria bidrar naturligt till att det danska företaget är de som lyckats skapa världens första intelligenta fotboll. En fotboll som nu fått FIFAs erkännande.

-          Vi kan med viss stolthet nu säga att vi står bakom de fyra viktigaste stegen i utvecklingen av den moderna fotbollen. Från den första snörelösa läderbollen till den första bollen med 32 fält, vidare till den första bollen gjord av syntetiskt läder. Och så nu, den första intelligenta fotbollen. På Select har vi en mycket djup insikt om själva fotbollen som natur och det hjälper oss att skapa de bästa, professionella sportartiklarna, säger Peter Knapp.

Danska Select är tillverkaren av bollen iBall. Hela Selects GoalRef-system har utvecklats tillsammans med det tyska företaget Fraunhofer IIS, som är en del av Europas största teknologiska forskningsorganisation, The Fraunhofer Society.

Projektledaren från Fraunhofer IIS, Ingmar Bretz förklarar:

-          För att kunna uppnå detta har det varit viktigt att ha en pålitlig partner så som Select. Select har många års utvecklingserfarenhet och deras kunnande inom bollproduktion har varit avgörande för framgången av GoalRef-systemet.

Den intelligenta fotbollen iBall fungerar genom ett invändigt nät av koppartråd som kommunicerar med en fastsatt antennpannel på målramen. I samma sekund som hela bollen passerat mållinjen skickar systemet en signal till domarens armbandsur och domaren kan då omedelbart döma målet som mål.

FIFAs erkännande av teknologin är det finaste beviset på att iBall är på god väg att leva upp till alla de tuffa krav som den moderna fotbollen kräver i form av precision, hastighet och kvalitet. Genom denna bekräftelse har Select uppnått ytterligare en milstolpe i utvecklingen av fotbollen.

Presskit finns att ladda ner via länken nedan;

hhttps://dl.dropbox.com/u/1223158/SELECT%20iBall%20media%20kit.zip

För ytterligare information, bilder eller intervju förfrågan, vänligen kontakta:

Nikolai Johnsen
E-mail: nikolai.johnsen@mslgroup.com

Om Select

Select grundades 1947 av Eigil Nielsen, stjärnmålvakt i det danska fotbollslandslaget. Under Nielsen ledning blev Select en föregångare inom industrin genom att producera många av bollbranschens nya innovationer, såsom den första snörelösa läderbollen till den första bollen med 32 fält, vidare till den första bollen gjord av syntetiskt läder.

Idag spelas alla världens fotbolls- och handbollsturneringar fortfarande med bollar utformade utifrån Eigil Nielsens princip om 32 fält. Alla bollar som produceras idag världen över bygger även de på Nielsens kreativa nytänkande.

Select säljer mer än 2 miljoner bollar per år och företaget har även en bred portfölj av diverse sportartiklar och säljs idag i 50 länder över hela världen. Select har varit officiell bollsponsor till det danska fotbollslandslaget i mer än 60 år och till det danska handbollslandslaget i mer än 50 år.

Taggar: