Kultur som bygger varumärken - ny trend som nått Sverige

Report this content

Just nu pågår en fotoutställning på hotell Scandic Anglais i Stockholm där 20 svenska fotografer fritt tolkar begreppet "Smak". Utställningen speglar en internationell företeelse inom marknadsföring som kallas "Arts and Business" och handlar om när företag bygger sitt varumärke genom att söka synergier inom konsten.

Det är företaget Selecta som satsar största delen av sin marknadsbudget på att gifta ihop sig med fotokonsten.
- Vi bygger vår varumärkesplattform i Sverige på den här sponsringen av konst, säger Catherine Sahlgren, VD för Selecta i Norden.

Och vad räknar ni med att få ut av satsningen?
- Konst och kreativitet handlar mycket om associationer, och vår koppling till begreppet "smak" är ju självklar. Sedan kan smak tolkas på så många olika sätt, det är inte bara något man känner när man äter eller dricker. Man ska driva affärer på ett smakfullt sätt, man ska ha den goda smaken att ta ansvar för miljö och människor. Ja, det finns många associationer som vi vill sätta fingret på.

Och på vilket sätt bygger utställningen ert varumärke?
- Genom att ge fotograferna möjlighet att tolka begreppet fritt hoppas vi att folk ska upptäcka hur mångfacetterade vi är som företag. Vi producerar inte bara goda produkter, vi är ett bra företag att göra affärer med och vi tar ansvar för både människor och miljö, bara för att nämna ett par associationer.

Så ni gör inte det här för konstens skull?
- Självklart gör vi det, konst och kultur har ett värde som vi vill vara med och driva. Men att hitta synergier var en förutsättning för att vi skulle kunna finansiera satsningen.

I Sverige förekommer i dag viss sponsring av konst, men det är ovanligt att ett företag bygger hela sin varumärkesplattform kring företeelsen. Men i England finns en särskild organisation, ”Arts and Business” (http://www.artsandbusiness.org.uk/) som arbetar enbart för att hitta liknande samarbeten.

Fakta om SMAK

Datum: 2-19  september
Lokal: Lobbyn på Scandic Anglais, Humlegårdsgatan 23, Stockholm
Utställare: 20 svenska fotografer

Annika Thörn Legzdins, Bingo Rimér, Claudio Bresciani, Erika Lidén, Fredrik Sandberg, Henrik Montgomery, Ilkka Timonen, Jenny Segerfelt, Johan Bergmark, Jonas Eriksson, Leif R Jansson, Madelene Mure, Maria Arnell, Mia Andrée, Nina Hellström, Sören Fröberg, Severus Tenenbaum, Teija Pettersson, Urszula Striner.

För ytterligare information, kontakta gärna
Catherine Sahlgren, VD Selecta Norden, 010-601 85 03, catherine.sahlgren@se.selecta.com

Selecta är Europas ledande serviceföretag inom mat och dryck för arbetsplatser och offentliga miljöer. Selecta finns representerat i 24 länder. I Sverige finns Selecta på 36 orter och har ca 500 anställda. Vi erbjuder våra kunder, stora som små, anpassade servicelösningar för kaffe- och varuautomater samt tillbehör och varor till dessa. www.selecta.se