• SelStor AB/

Moms- och försäkringsfrågor i fokus på Swedish Self Storage Associations årsmöte den 12 juni

Report this content

Self storage-branschen är på stark frammarsch. Sedan år 2000 har branschen mer än fyrdubblats i Europa. I Sverige finns idag 90 self storage-anläggningar och fler planeras. Under 2012 beräknas branschen omsätta cirka 425 miljoner kronor i Sverige.

På tisdag den 12 juni äger årsmötet för Sveriges förrådsuthyrares branschförbund Swedish Self Storage Association (SSA) rum för åttonde gången i föreningens historia.

Ett syfte med årsmötet är att dra upp riktlinjer för hur föreningen kan utveckla sin verksamhet ytterligare för att stödja medlemsföretagen i takt med att branschen växer och att nya företag tillkommer.

– Vi välkomnar våra nya medlemmar. Det är viktigt att branschorganisationen representeras av så många self storage-operatörer som möjligt för att ge tyngd och kraft för fortsatt utveckling av branschen, men det ställer också högre krav på oss som branschorganisation, säger Michael Fogelberg, ordförande för SSA och vd för SelStor.

Frågor som kommer att beröras under dagen är bland annat moms- och försäkringsfrågan. Bland annat kommer en försäkringslösning för branschen att presenteras, som SSA har tagit fram i samarbete med försäkringsbolaget Reason Global. Deltagarna kommer också att få en orientering i momsfrågan – en fråga som länge varit oklar för branschen, inte bara i Sverige utan i hela Europa.

– För att möta den typen av frågor på ett seriöst och konsekvent sätt är det viktigt att branschen är tydlig och pratar med en röst. Ett av målen med mötet är att vi ska kunna finna den rösten, säger Michael Fogelberg.

Branschdagen kommer att hållas på Wenner-Gren Center i Stockholm.

Kontaktuppgifter

För mer information, kontakta Michael Fogelberg, ordförande tillika vd för SelStor: e-post: michael.fogelberg@selstor.se eller tel 070-658 77 75

Om SSA
Föreningen Self Storage Association Sweden är den svenska branschorganisation för företag som driver uthyrning av förråd till privatpersoner och företag. Föreningen, som startades 2004, är en ideell förening med syfte att tillvarata och beskydda medlemmarnas intressen genom att utgöra ett samarbetsorgan för kontakter mellan föreningens medlemmar och statliga och kommunala myndigheter i frågor rörande medlemmarnas verksamhet. Föreningen har bland annat tagit fram allmänna bestämmelser, hyreskontrakt, en kundstandard tillsammans med Europeiska branschorganisationen och Svenska SIS samt försäkringsvillkor för branschen.

SSA Sweden är medlem i Federation of European Self Storage Association - FEDESSA - som är en förening för selfstorage-branchen i Europa med idag 14 medlemsländer. För mer information, se http://www.ssasweden.com/