Markanvisning till Selvaag Bostad i Nacka

Pressmeddelande

Selvaag Bostad har vunnit Nacka kommuns markanvisningstävling på temat naturbant i Parkkvarteren, Centrala Nacka. Många tävlade om markanvisningen och Selvaag Bostad vann med projektet «Grønn» som både har en tydlig miljöprofil och livsstilsbostäder med gemensamma ytor och service.

Vi är glada och stolta över den här markanvisningen, och det är otroligt roligt att få vara en del i utvecklingen av Centrala Nacka. Vårt projekt har en tydlig miljöprofil och vi planerar för Selvaag Plussbostäder som är livsstilsbostäder med gemensamma ytor och service. Vi tackar Nacka kommun för förtroendet och ser fram emot att gemensamt få utveckla hållbara bostäder som skapar livskvalité och gemenskap, säger Sverre Molvik, CEO i Selvaag Bolig ASA.

Med naturbant menas det dynamiska mötet mellan stad och natur som stadsdelens gemensamma målbild kännetecknas av. Här finns variation, mångfald och stadsliv i kombination med lugn, omtanke och grönska. Det naturbana ska prägla gestaltning, miljö, innehåll och funktioner i utvecklingen av Centrala Nacka.

Britta Blaxhult, VD på Selvaag Bostad säger att naturban är ett väldigt spännande grepp från Nacka kommun och att Selvaags mål är att skapa ett projekt med hållbarhet, såväl ekologisk som social, genom boendekonceptet Selvaag Plussbostäder®.

– ”Grønn” är platsen där staden och parken möts, och vi ska föra parkens grönska vidare in i kvarteret och bygga en miljö som lockar till utomhusvistelse och gemenskap med ett urbant möte mot centrum. Möjlighet kommer att finnas för egen odling genom generösa balkonger och balkonglådor för odling. Dessutom ska vi använda boendekonceptet Selvaag Plussbostäder® som är ett livsstilsboende för den som vill ha ett tryggt boende med gemenskap och extra service, säger Blaxhult.

I bottenvåningen kommer det att finnas gemensam lounge, gym, festlokal, mötesrum och växthus för de boende, men även kommersiella lokaler och bostäder. Receptionen bemannas av egenanställd personal som bistår med daglig service och levererar en rad tjänster.

– Vår visionsbild visar en konceptidé med ca 200 lägenheter. Detaljplanearbetet kommer att påbörjas i år och tanken är ett antagande av detaljplanen 2024. Under planprocessen kommer bearbetningar göras av volymen och utformningen av projektet, säger Blaxhult.

Kommunstyrelsens ordförande Mats Gerdau (M) säger att Selvaags bidrag valdes för att det tillför något helt nytt.

– Vi vill skapa en naturban stadsdel i Centrala Nacka, där stadens liv och naturens lugn möts på ett nytt sätt, och därför bjöd vi in till en markanvisningstävling för att ta hjälp av kreativa fastighetsbolag att utveckla just de kvaliteterna. Valet föll på Selvaags bidrag, som vi tycker tillför något helt nytt i att förena det gröna med ett levande stadsliv. Det här bidraget kommer att förstärka platsens identitet både på grund av det gröna och husets spännande arkitektur, säger Gerdau.

Selvaag Plussbostäder är ett varumärkesskyddat livsstilskoncept med bemannad reception och gemensamma bottenvåningar. Konceptet riktar sig till alla åldrar och familjekonstellationer. Selvaag har byggt 2 000 Plussbostäder i Norge, Sverige och Spanien och ytterligare 3 000 är under utveckling.

Molvik säger att bolaget möter ett stort intresse för Plussbostäder både från kommuner och kunder.

Selvaag Plussbostäder är en del av lösningen på några av dagens största utmaningar och vi är väldigt glada över vårt första projekt i Nacka. Vi har nu ca 800 bostäder under utveckling i Stockholm, och ser stora möjligheter att växa vidare i Sverige. Första säljstarten är planerad till 2022, säger Molvik.

Projektet ”Grønn” utvecklas i samarbete med Belatchew arkitekter och Urbio.

Om Selvaag Plussbostäder®:

Selvaag Plussbostäder är ett varumärkesskyddat livsstilskoncept med bemannad reception och gemensamma bottenvåningar. Boendekonceptet riktar sig till alla åldrar och familjekonstellationer och är ett livsstilsboende för den som vill ha ett tryggt boende med gemenskap och extra service. I bottenvåningen kommer det att finnas gemensam lounge, gym, festlokal, mötesrum och växthus för de boende, och även kommersiella lokaler. Receptionen bemannas av egenanställd personal som bistår med daglig service och levererar en rad tjänster. Selvaag har byggt ca 2 000 Plussbostäder i Norge, Sverige och Spanien sedan 2004 och ytterligare ca 3 000 är under utveckling.

För mer information:
Sverre Molvik, CEO, Selvaag Bolig ASA

Kristoffer Gregersen, konserndirektør kommunikasjon och hållbarhet, Selvaag Bolig ASA

Britta Blaxhult, VD Selvaag Bostad AB
Telefon: +46 70 236 89 70, e-post: brbl@selvaagbostad.se

Selvaag Bolig ASA är ett bostadsutvecklingsföretag som förvaltar hela värdekedjan från köp av mark till försäljning av nyckelfärdiga bostäder. Företaget har flera tusen bostäder under utveckling vid varje given tidpunkt och fokuserar på tillväxtområdena i och runt Stor-Oslo, Bergen, Stavanger, Trondheim och Stockholm. Selvaag Bolig bygger vidare på Selvaags 70-åriga historia och erfarenhet och har ett brett utbud av bostadstyper. Företagets huvudkontor är beläget på Ullern i Oslo.

www.selvaagbostad.se