Ångpanneföreningen satsar på e-learning för 2 300 medarbetare

Ångpanneföreningen satsar på e-learning för 2 300 medarbetare Ångpanneföreningen (ÅF) har tecknat ett avropsavtal med Sema AB avseende e-learningföretaget M2S standardiserade Wit produkter. 2300 medarbetare inom ÅF kommer via Internet och intranät att få tillgång till en rad kurser inom Wit-familjen. M2S levererar utbildningarna och Sema svarar för implementering och att introducera det nya utbildningskonceptet hos medarbetarna. - Inom ÅF skall vi byta e-postsystem i hela koncernen till Outlook 98.Vi kommer också att gå över till Office 2000. IT-plattformen med bland annat e-post är affärskritiska basfunktioner, varför det är viktigt att samtliga medarbetare behärskar grunderna i detta så snart som möjligt. Dock senast till våren 2001, då ÅFs nya e-postplattform skall vara implementerad. Genom att använda Wit får vi en 100%-ig flexibilitet och tillgodoser önskemål och behov som kvalitetssäkrar utbildningsbehovet, säger Jan Eriksson på ÅF. ÅF har haft ett ordentligt utvärderingsbehov där Sema har bistått med sina erfarenheter och kommit med konstruktiva förslag. Att erbjuda utbildning via intranät eller via Internet passar mycket väl in i dagens intensiva arbetsklimat och skapar utrymme för att företagets medarbetare kan tillgodogöra sig de olika kurserna i den takt som passar var och en bäst. Sema kommer också att administrera servern för den interaktiva webbaserade utbildningen och också erbjuda handledar- samt introduktionsutbildning. - Det är ytterst glädjande att ÅF tagit steget att erbjuda utbildningar inom de olika Office-paketen via den interaktiva metodik som Wit utgör. Lösningen med intranät/Internet skapar också en helt ny plattform för utbildning. Eftersom de flesta medarbetarna också har PC i hemmet skapas en mycket stor flexibilitet samtidigt som inlärningssättet är såväl stimulerande som roligt, säger Bengt-Göran Kangas, affärsenhetschef, Sema. M2S är Europas ledande e-learning företag inom IT-utbildning. Programmen vilka marknadsförs under varumärkena Wit och TutoprWIN, kan levereras på elva språk. Sema och M2S har under en följd av år samarbetat avseende försäljning och implementation av Wit över hela Sverige. Moduler finns för bla Office 97 och Office 2000. Sema har mer än 20 års erfarenhet som pedagoger att analysera utbildningsbehov och att utforma utbildning med en mängd olika former av utbildningsmetoder för stora målgrupper. Allt från IT-stödd inlärning som interaktiv utbildning via tex Internet, mänsklig kommunikation för att skapa motivation, ta fram pedagogisk dokumentation i tryckt form, film, CD-Rom etc eller storgruppspedagogik som är lämplig form när det gäller att ge samma budskap till många vid samma tillfälle. För ytterligare information Jan Eriksson, IT chef, AB Ångpanneföreningen, tel,08-657 10 00, e-post jan.eriksson@afk.af.se Bengt-Göran Kangas, affärsenhetschef, Sema AB, tel 08-517 677 32, e-post bengt-goran.kangas@sema.se Thomas Carter, Informationschef, Sema AB, tel 08-517 052 52, e-post thomas.carter@sema.se Per Österberg, Sverigechef M2S AB, 08-506 424 00. E-post: per.osterberg@m2s.com. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/01/02/20010102BIT00260/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/01/02/20010102BIT00260/bit0002.pdf