Bildbank ger konstnärer jobb

Bildbank ger konstnärer jobb - Bildbanken hör till det mest spännande som har hänt. Den ger konstnärer lika många jobb som arbetsförmedlingen. Den kommentaren gör Claes-Göran Lock på AMS. Bild- & Konstnärsbanken, där uppdragsgivare och konsthandlare via Internet kan söka konstnärer och konstverk, har genom sin ägare AMS skrivit ett avtal med IT-tjänstföretaget Sema som ger konstnärer helt nya möjligheter. - Från att vara en bildbank för stillbilder, kommer banken genom multimedia att bli till hjälp inte bara för bildkonstnärer utan även för konstnärer inom teater, film och musik, säger Mats Taaveniku på Sema. Utvecklingsarbetet med ljud och digital video tar förhoppningsvis fart redan nu under våren. Nu finns cirka 1 500 uppdragssökande konstnärer med i bildbanken, och de blir ständigt fler. Konstnärerna kan här lägga in och uppdatera information om sin konst och sina meriter. Exempel på uppdragsgivare är till exempel landsting, kommuner och industrier som planerar utsmyckning av parker och receptioner, och ett flertal konstnärer har fått jobb den här vägen. - En uppföljning visar att lika många konstnärer får jobb genom bildbanken, som genom kulturarbetsförmedlingen, säger Claes-Göran Lock. Systemet ägs av JMS Bildbasen, och förvaltas sedan december 2000 enligt ASP (Application Service Provider) av Sema, som har hand om server, support och utveckling, och ser till att det hela fungerar dygnet runt. Därigenom kan AMS fokusera på sin egen kärnverksamhet. Bildbanken är en av Semas fyra VASP-tjänster, och systemet används redan i den interna bildhanteringen hos företag som Vattenfall, LKAB och Kronfågel m fl. Bildhanteringssystemet är helt webbaserat, bygger på Linux plattform och är utvecklat i Pearl. AMS ligger långt framme Det är Sema Norr AB som står för affären med AMS. Där berörs i stort sett alla grupper, från utvecklare till drift och förvaltning. - AMS har ibland kritiserats för tröghet, men det finns inget trögt i satsningen på modern teknologi. Här ligger man långt framme, och bidrar till att Sverige ligger i IT-toppen, säger Mats Taaveniku. Claes-Göran Lock på AMS bekräftar att man vill tillvarata teknikens möjligheter, som i det här fallet där det hjälper konstnärerna att visa upp sina verk. - Det finns intressanta synergier kring den här applikationen, säger Mats Taaveniku, uppenbart nöjd med utvecklingsuppdraget. För ytterligare information, kontakta: Bild-och Konstnärsbanken http://konst.amv.se AMS http://www.ams.se Mats Taaveniku, Sema, mats.taaveniku@sema.se, tel. 0980-39 37 45, 070-632 52 45. Thomas Carter, informationschef på Sema AB, thomas.carter@sema.se, tel. 08-517 052 52, 0708-51 52 52 Sema är ett av världens ledande IT-tjänsteföretag med över 21.000 medarbetare. I Sverige har Sema mer än 2.000 medarbetare på ett 30-tal orter. I Norrbotten utgörs kompetensen av 100 medarbetare på orterna Kiruna, Pajala, Gällivare och Luleå. Se www.sema.se för vidare information. [REMOVED GRAPHICS][REMOVED GRAPHICS] ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/01/20010201BIT01100/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/02/01/20010201BIT01100/bit0002.pdf