Sema Group AB & Damgaard Svenska AB lanserar ASP tjänster för ERP- systemet AXAPTA Sema Group kan nu erbjuda marknaden ASP-tjänst för ERP-systemet Damgaard AXAPTA. ASP betyder med andra ord att man hyr sitt affärssystem och datakraft via nätet. Via Sema Groups SemaNet Bredband kan kunden nå sin applikation. Det finns även möjlighet att nyttja AXAPTA via Internet. Sema Group har under det senaste året implementerat Axapta hos ett stort antal kunder runt om i Sverige och har idag närmare 50 medarbetare som är helt inriktade på att kunderna får ut mesta möjliga affärsnytta med Axapta. -Vi har i och med samarbetet med Damgaard möjlighet att erbjuda våra kunder ett av marknadens mest funktionella affärssystem som en ASP-tjänst säger Mats Franzén, försäljningsansvarig för Axapta inom Sema Group. Jag ser en stark tillväxt för denna marknad i Skandinavien med Sema Group som den ledande leverantören. -För Damgaard är det en styrka att samarbeta med Sema Group. Vi får på detta sätt en partner som finns rikstäckande i Sverige och som har mycket lång erfarenhet och kompetens av att dels "drifta" affärsapplikationer och dels stödja företagen, bland annat när det gäller Axapta säger Michael Uhman, VD Damgaard Svenska AB. Axapta - Microsoft Axapta är för närvarande det enda ERP-system som Microsoft ingått partnerskap med när det gäller ASP-lösningar. Sema Group har många års erfarenhet av driftstjänster och kan därför ge kunden en trygg och säker drift av ERP-systemet Axapta. I Sema Groups koncept ingår även desktopstjänst (hyra av Officepaket) och tunna klienter. Användaren behöver inte tänka på mer än att använda de system som är leasade. Sema Groups erbjuder också service dygnet runt. Några fördelar med ASP och tunna klienter: * fast avgift per månad * ingen investering i infrastruktur och licenser * möjlighet att nyttja tillämpningar som annars skulle kräva stora investeringar * oberoende av typ av arbetsplatsutrustning och bärartjänst(intranät) eller Internet, fast eller mobilt ger användaren mobilitet och flexibilitet * centraliserat applikationsansvar och administration Genom att tjänsterna skalar väl och produceras kostnadseffektivt i stora volymer har stora IT-tjänsteföretag som Sema Group möjlighet att erbjuda prismässigt mycket attraktiva lösningar även till större kunder, med till exempel SemaNet Bredband som bärare. Marknadspotential Olika analysföretag gör olika bedömningar av tillväxten för denna typ av tjänster. IDC förutspå att värdet av dessa tjänster globalt skall överstiga 176 miljarder kronor år 2003 (jämfört med 7 miljarder kronor 1999), medan andra prognoser naturligtvis är mindre optimistiska. Många pekar emellertid på att värdet av ASP tjänster inom några år kommer att vara större än vad ISP marknaden är idag. Det skall betonas att "servicebyråtjänster" för applikationer inte på något sätt är nytt utan att denna är en förlängning av beprövad paketering och teknik fast med ny bärartjänst och till delvis nya marknadssegment. Det passar också mycket bra in på den allmänna tillvänjningen med Internet och bredbandsteknik både på arbetsplatsen och i hemmet. Kontaktpersoner: Sema Group AB Damgaard Svenska AB Mats Franzén 0708-51 39 34 Michael Uhman, vd, 0709-17 43 50 Leif Johansson 0708-51 39 38 Thomas Laine, Försäljningschef, 0709-17 43 51 Patrik Lindelöv 0708 - 51 46 54 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/03/20000503BIT00340/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/03/20000503BIT00340/bit0002.pdf