Sema Group utvecklar WAP-gränssnitt till Wireless Maingates M2M-lösningar

Sema Group utvecklar WAP-gränssnitt till Wireless Maingates M2M-lösningar Wireless Maingate AB, operatör för M2M-lösningar (maskin- till- maskin) och Sema Group AB har inlett samarbete för utveckling av WAP-lösningar. M2M-lösningar är nästa stora tillväxtområde inom trådlös kommunikation. Lösningarna gör att många företag kan övervaka, uppdatera eller kontrollera sina maskiner via trådlös kommunikation. Genom en kombination med WAP-teknik kan kunderna nu också styra och kontrollera sina maskiner via mobiltelefon med WAP-gränssnitt. - En maskin har ingen begränsning i sitt användargränssnitt i sin kommunikation med andra maskiner säger Magnus Lundin, utvecklingschef, Wireless Maingate. Vår styrka är att knyta samman komplexa affärssystem med trådlösaM2M-lösningar.WAP-tekniken innebär att våra kunder på ett enkelt sätt kan kommunicera med sina maskiner från en mobiltelefon. Ett exempel är elmätare som , kopplade till en GSM-terminal genom Enermets kommunikationsutrustning, sänder in mätdata via SMS. Redan idag kan ansvarig installationstekniker ställa in parametrar ute hos kunden genom att skicka ett SMS till Maingates system. Genom WAP-tekniken kan detta underlättas betydligt. Sema Group har utvecklat ett WAP-gränssnitt för detta ändamål, som innebär att kommunikationen med elmätaren underlättas och effektiviseras. - Wireless Maingates kunder ligger i frontlinjen när det gäller att använda trådlös M2M-kommuniktion, vilket gör det extra intressant att delta i projekt inom detta nya område , säger Leif Gripenbäck, konsultchef Sema Group. Wireless Maingate har sitt huvudkontor i Soft Center-Ronneby, där företagets drift och utveckling är placerad. Försäljnings- och projektledningsorganisationen är lokaliserad till Stockholm. Bakom Maingate står, förutom grundarna, Telia AB och MVI (Merchant VentureInvestment). Styrelseordförande i Maingate är Urban Jansson. För mer information, kontakta: Magnus Lundin, utvecklingschef Wireless Maingate, tel 0703-20 14 14 Leif Gripenbäck, konsultchef, Sema Group, tel 0708-51 54 19 Thomas Carter, informationschef Sema Group, tel 08-517 052 52, 0708-51 52 52 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/02/22/20000222BIT00340/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/02/22/20000222BIT00340/bit0002.pdf