Framgångsrik test inför vinterspelen i Salt Lake City

Framgångsrik test inför vinterspelen i Salt Lake City Sema i bra form inför OS-uppdrag Salt Lake City, 26 mars 2001 Sema, en av världens ledande internationella IT- och affärsleverantörer, har avslutat den första fullskaliga testen av de informationssystem, som ska användas vid vinterspelen i Salt Lake City år 2002. Testerna har genomförts med stor framgång. - Under de senaste två åren har vi lagt ner ett omfattande förberedelsearbete, och vi är mycket nöjda med resultaten, säger Bob Cottam, Sema IT Project Director i Salt Lake City. Sema är Worldwide Information Technology Partner för vinterspelen i Salt Lake City 2002 samt för spelen 2004, 2006 och 2008. Uppdraget inför OS är att leda och integrera det tekniska samarbetet mellan alla IT- leverantörer. Företaget kommer också att kunna förmedla omedelbar information till samtliga media, deltagare, åskådare, organisatörer och internetsurfare över hela världen samt erbjuda olika slags nättjänster. I det IT-konsortium som Sema leder ingår Xerox, Kodak, Panasonic, Samsung, Seiko, Gateway och Ikano. De första testerna inleddes i höstas i samband med ishockeyturneringen mellan fem nationer och avslutades i och med JVM i curling den 25 mars. - Tack vare en hög kompetens har vi nu full beredskap inför kommande utmaningar. I sommar ska vi i samarbete med IOC och idrottsförbunden genomföra ytterligare tester, som nu håller på att förberedas tillsammans med SLOC. Har avgörande betydelse Mitt Romney, President och CEO i Salt Lakes organisationskommitté, är också mycket nöjd med testresultaten: - Ett av de mest kritiska elementen som bidrar till spelens framgång är IT systemen med tillhörande tjänster. Semas erfarna internationella projektgrupp leder ett konsortium av teknikpartners för att testa systemen på varje arena, i syfte att säkra en felfri leverans av IT- tjänster till spelen 2002. Han uttrycker också sin uppskattning av Semas samarbetsinriktade och öppna tillvägagångssätt, liksom företagets sätt att leda integrationen av samtliga nödvändiga system som skall köras samtidigt under de sjutton dagar spelen pågår. Semas erfarenhet av OS i Barcelona 1992 och andra stora sportevenemang är ovärderlig. Tolv års erfarenhet av OS Sema har varit inblandad i olympiska rörelsen de senaste tolv åren med början i Barcelona 1992. Utöver de olympiska erfarenheterna, har företaget på ett framgångsrikt sätt utnyttjat IT och tillhörande tjänster för stora sportevenemang som VM i fotboll 1994, Samväldesspelen, Asiatiska Spelen och EM i fotboll 1996. På IOC:s begäran, och för att säkerställa kommande framgångar, har Sema inför vinterspelen engagerat stora delar av den kompetens och de informationssystem, som använts under tidigare evenemang. Pierre Bonelli, CEO vid Sema, framhåller att man på företaget är särskilt glad över att spelen i Salt Lake kommer att inleda det olympiska samarbetet åtta år framöver. - USA är en strategisk marknad för oss, och de olympiska spelen ett unikt tillfälle att visa vår kompetens i att leda och leverera stora komplexa system i rätt tid och inom budgeterade ramar. Under de senaste fem månaderna har Sema på olika olympiska arenor genomfört såväl skarpa tester som så kallade skuggtester. De senare innebär att man testar informationssystemen parallellt med befintliga system. Vid de senast genomförda testerna användes end-to-end informationssystem, som vidarebefordrar resultaten till kommentatorer och TV-publik. Dessutom har Sema genomfört en fälttest av Info 2002, en central databas med information om deltagarnas biografi, placering, statistik, historiska resultat och övrig information, tillgänglig för OS- representanter och ackrediterade media. Sema har tidigare gjort omfattande tester av informationssystemen vid Sema Salt Lake Test Lab, för att i den centrala databasen samla olika lösningar och modeller över de komplexa systemen. En av tio TOP sponsors Sema är en av tio TOP Sponsors. Dessa tio företag har ingått avtal med International Olympic Committee om marknadsföringsrättigheterna world- wide. Vidare ansvarar Sema för utveckling och drift av följande viktiga informationssystem: · Games Management, som hanterar dagliga, administrativa funktioner: ackreditering, transporter, information till medarbetare, tidpunkt för deltagarnas ankomst/avresa, protokoll, sjukvård samt de tävlandes kvalificeringar och hälsotillstånd. · Info Diffusion, som samlar och distribuerar data till Intranet INFO2002, pressbyråer världen över samt till kommentatorer. · Försörjning av tävlingsresultat till den officiella webbplatsen för vinterspelen 2002. Sema ansvarar dessutom för Technology Operation Center, som har hand om tekniken för tidtagning under spelen, systemkoordinationen vid arenorna och på helpdesktjänster, två datacenter samt utplaceringen av 4 500 PC:s. För ytterligare information kontakta: Thomas Carter, informationschef, Sema e-mail: thomas.carter@sema.se tfn: 08-51705252, 0708-515252 tfn: 08-6298149 Sema är ett av världens ledande IT-tjänsteföretag med 21.000 medarbetare i världen på mer än 160 orter. Sema är börsnoterat i London, Paris och Nasdaq.I Sverige har Sema mer än 2.000 medarbetare på ett trettiotal orter. [REMOVED GRAPHICS][REMOVED GRAPHICS] ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/03/28/20010328BIT00790/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/03/28/20010328BIT00790/bit0001.pdf