Kreditupplysningar på InfoTorg nu tillgängliga via WAP

Report this content

Kreditupplysningar på InfoTorg nu tillgängliga via WAP I december förra året kunde de första tjänsterna i Sema InfoDatas databasportal InfoTorg nås via mobiltelefoner och handdatorer med WAP. Idag blir även kreditupplysningar från tjänsten KreditFakta tillgängliga via WAP. KreditFakta via WAP ger tillgång till såväl kreditupplysningar som sammanfattad ratinginformation om samtliga juridiska personer och enskilda näringsidkare i Sverige. Detta innebär att informationen kan nås mobilt av InfoTorgs många användare och att den även enkelt blir tillgänglig för nya användare som önskar kredit- och ratingupplysningar i samband med kundbesök, på resande fot och vid andra tillfällen när mobiltelefon eller handdator används. För Sema InfoData och InfoTorgs räkning betonar Maria Sidemo, produktchef, att KreditFakta utgör en viktig förstärkning av InfoTorgs utbud via WAP. - Sedan december 2000 har vi haft person- och företagsadresser via WAP. Detta har rönt ett stort intresse. Kreditinformationen är en del i en större satsning där vi utökar antalet informationstjänster via WAP-teknik. Vi räknar med att det dels kommer att öka användningen bland befintliga kunder, dels attrahera många nya. På KreditFakta Kreditupplysningar i Norden AB ser man mycket positivt på den nya WAP-lanseringen. - WAP-tekniken skapar mobil åtkomst till våra kreditupplysningstjänster. Användare som ofta är utanför kontoret kan via sin mobiltelefon få en snabb och enkel kreditkontroll. Vi erbjuder kunderna ytterligare ett distributionssätt, vilket gör våra tjänster än mer attraktiva, säger Jonas Åkerman, försäljningschef. Fakta: Adressen till InfoTorgs WAP-tjänster är wap.infotorg.sema.se Saknas abonnemang, visas en demo av InfoTorgs WAP-tjänster. För att garantera säkerheten utnyttjar Sema en egen WAP-gateway för InfoTorg via WAP. Den gateway som används är en Ericsson Enterprise WAP Gateway/Proxy 2. Den har helt nyligen lanserats efter att den testats och utvärderats i drift vid Sema InfoData. De nödvändiga inställningar som användarna behöver göra i sina WAP- telefoner eller handdatorer underlättas med en automatisk inställning, "Over-The-Air". OTA innebär att de inställningar som behövs skickas med ett SMS till den aktuella telefonen. I princip samtliga telefoner på marknaden med WAP stöds, dvs Ericsson, Motorola, Nokia, Siemens m fl. Därtill stöds vissa handdatorer med WAP, exempelvis Palm (IIIx, Vx). Om InfoTorg InfoTorg är Sveriges ledande databasportal för yrkesmässig användning. Den drivs av Sema InfoData, som ingår i den världsomspännade IT- koncernen Schlumberger Sema med 80.000 medarbetare. InfoTorg tillhandahåller åtkomst till ca 25 tjänster, bland dem Statens personadressregister SPAR, företagsregistret Basun Plus, Lantmäteriets register i FastighetsFakta, information från PRV i Aktiebolagsregistret, Vägverkets bilregister i InfoBil, affärs- och kreditinformation från KreditFakta Kreditupplysningar i Norden AB, UC, Dun & Bradstreet och Svensk Upplysningstjänst, rättsinformation i Rättsbanken samt ett stort antal utländska databaser. InfoTorg har ca 4.000 kunder med 140.000 registrerade användare som nyttjar tjänsterna via webben, WAP och program-till-programkopplingar. Om KreditFakta Kreditupplysningar i Norden AB KreditFakta bildades 1994 och är en av Sveriges ledande leverantörer av kvalificerad affärs- och kreditinformation. Företaget ingår i Bonnier Business Information, en av Europas ledande leverantörer av affärsinformation. I Bonnier Business Information ingår över 50 företag med en total omsättning på ca 1,7 miljarder kronor och ca 1.700 anställda. För mer information: Mette Böndergård, produktansvarig affärs- och kreditinformation, Sema InfoData 08-738 48 41 Mobil 0708-38 40 64, e- post:mette.bondergard@infodata.sema.se Stellan Eriksson, teknik, Sema InfoData, 08-738 45 83 Mobil 0708-38 40 21, e- post:stellan.eriksson@infodata.sema.se Jonas Åkerman, försäljningschef, KreditFakta Kreditupplysningar i Norden AB Tel. 08-7365189, e-post:jonas.akerman@kredit.se SchlumbergerSema är ett ledande IT-tjänsteföretag som erbjuder IT- konsulttjänster, systemintegration, managed services, produkter samt säkerhetslösningar för IP- nätverk till framförallt olje o gas industrin, telekom, energi, finans, transport och offentlig sektor. SchlumbergeerSema har över 30.000 medarbetare i 130 länder och är en av två affärsdivisioner inom Schlumberger Ltd, noterat på New Yorkbörsen, ett globalt tekniktjänsteföretag. Schlumberger förvärvade Sema i april 2001. Omsättningen för Schlumberger under 2000 uppgick till 9,6 miljarder dollar, medan Sema omsatte 2,4 miljarder dollar, Ytterligare information se www.slb.com I Skandinavien har SchlumbergerSema mer än 2.100 medarbetare på ett trettiotal orter. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/23/20011123BIT00680/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/23/20011123BIT00680/bit0002.pdf