Sema köper InfoSynergi AS

Sema köper InfoSynergi AS Sema har förvärvat det norska IT företaget InfoSynergi A/S från Det Stavangerske Dampskipsselskap. Vidare har Schlumberger tidigare annonserat övertagandet av Sema. Köpet av InfoSynergi, som är på ca 20 MGBP (motsvarande ca 290 milj. i svenska kronor), innebär att Sema blir marknadsledande IT-leverantör till energisektorn i Skandinavien. - Med Schlumberger Semas styrka i ryggen kan vi fortsätta att vara ett starkt skandinaviskt alternativ i den allt hårdare internationella konkurrensen, säger Magne Hinderaker, VD för InfoSynergi. - InfoSynergis produktkunnande och höga marknadspenetration kommer att tjäna som förebild för Schlumberger Semas utökade satsning i Europa, framhåller Diego Pavia, globalt ansvarig för Schlumberger Semas verksamhet inom energibranschen, som nu omfattar ca 2000 medarbetare. InfoSynergi AS är Skandinaviens största leverantör av system för kundinformation, debitering och leverantörsbyten inom energisektorn. Genom det svenska samägda bolaget Sema InfoSynergi AB, har Sema och InfoSynergi redan ett väl etablerat samarbete. Dessutom äger InfoSynergi 1/3 av det danska företaget EnergyVision AS. Det sammanslagna bolagets verksamhet drivs framöver under namnet InfoSynergi. Schlumberger är organiserat i två affärsområden, Shlumberger Oilfield Services och Schlumberger Sema. Schlumberger Sema är en global aktör med 30.000 medarbetare och huvudkontor i Paris. Schlumberger Sema har 5 globala affärsområden. En av dessa är "Utilities", som är gott och väl 2000 medarbetare, varav ca 800 i Europa. Schlumberger Sema är en stark leverantör av tjänster till bl.a. energibranschen och kommer med detta förvärv att bli klart marknadsledande i Skandinavien. Affären innebär att Semas och Schlumbergers redan väl etablerade produkter kan kombineras med InfoSynergis spetsprodukter även på den globala marknaden. Styrelseordföranden i InfoSynergi, Rune Jensen, betonar vikten av att skapa goda förutsättningar för en ytterligare internationalisering av InfoSynergis verksamhet. - Med den starka omstruktureringen i energibranschen har denna internationalisering varit nödvändig. Etablering i de stora länderna i och utanför Europa kräver betydande resurser och goda industriella partners. Sema tillsammans med Schlumberger är med sitt omfattande distributionsnät en bra partner i denna process, säger Rune Jensen. Totalt omfattas 125 personer i Norge och 50 personer i Sverige av affären. Det skandinaviska huvudkontoret för Utility delen av Schlumberger Sema kommer att ligga i Haugesund, men kontor finns redan på knappt tio platser i Norge och nästan lika många i Sverige. Fakta om InfoSynergi : - Nuvarande ägare : Det Stavangerske Dampskipsselskap A/S - Kunder i Norge : Över 100 energibolag, bl.a. Viken Energinett, Oslo Energi, BKK og Lyse - Omsättning 2000 ca 125 MNOK - Resultat 2000 ca 6 MNOK - 125 anställda - Huvudkontor : Haugesund - Övriga kontor : Oslo, Sarpsborg, Tønsberg, Hamar, Volda, Bergen Fakta om Sema InfoSynergi: - Nuvarande ägare : 50% InfoSynergi och 50% Sema - Kunder i Sverige : Över 70 energibolag, Vattenfall, Sydkraft och Graninge - Omsättning 2000 ca 50 MSEK - Drygt 40 anställda - Huvudkontor : Sundsvall - Övriga kontor : Bl.a. Borås, Gävle, Örnsköldsvik och Luleå Fakta om Schlumberger Sema - Består av tidigare Sema (drygt 20.000 medarbetare) och delar av Schlumberger (ca 10.000 medarbetare) - Nuvarande ägare: Schlumberger Ltd - Huvudkontor: London/Paris - Finns representerat på över 160 orter i 27 länder Fakta om Schlumberger - Ett av världens ledande oljeindustriföretag med betydande verksamhet inom IT-området - Omsättning år 2000: ca 90 miljarder SEK - 63 000 medarbetare - Huvudkontor i New York - Noterat på New York börsen - Finns representerat i över 100 länder För mer information: - Magne Hinderaker, VD InfoSynergi, +47 934 08 700, magne.hinderaker@infosynergi.no - Diego Pavia, +34 610 719738 - Per Magnusson, VD, Sema InfoSynergi AB, +46 60 785 6110, +46 702 67 6110 - Thomas Carter, Informationschef, Sema AB, +46 8 517 052 52, + 46 708-51 52 52, thomas.carter@sema.se Sema är ett av världens ledande IT-tjänsteföretag med 21 700 medarbetare i världen på mer än 160 orter. Sema är nu den drivande kraften bakom den globala Schlumbergerkoncernens strategiska expansion inom IT-området. Sema har tecknat det största IT-avtalet någonsin, relaterat till sport, med IOK, för vinterspelen i Salt Lake City 2002, sommarspelen i Aten 2004, vinterspelen i Turin 2006 samt sommarspelen 2008. I Skandinavien har Sema mer än 2.100 medarbetare på ett trettiotal orter. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/23/20011123BIT00710/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/23/20011123BIT00710/bit0001.pdf