Bilsemester bokar bäst hos Sembo

Sembos bokningar under de senaste 14 dagarna visar på en kraftig ökning av bilsemester. Framförallt är det bilsemester ut till Europa som har ökat med hela 27% jämfört med förra året. En starkare svensk krona vilket gör det billigare att semestra utomlands är en förklaring.

Paketreseoperatören Sembos bokningar inför sommaren visar att bilsemester blir allt mer populärt hos kunderna. Ökningen på bil+färja+boende har de senaste veckorna ökat med totalt 27 % jämfört med 2009. - Ökningen är stark på alla områden, till exempel har resor från Sverige och Norge till Danmark ökat med 48%, säger Jari Virtanen, VD på Sembo. Vi märker en ökad efterfrågan från våra kunder att boka bilsemester istället för andra transportalternativ, t ex har bokningarna med färja inklusive boende från Sverige till Tyskland också ökat med 48% och här är Italien ofta slutdestinationen. Sembo är den enda paketreseoperatören som kan boka samtliga transportslag för semester, vilket gör att bolaget tydligt kan se trender i marknaden. - Just kombination av bil, färja och boende har en klart starkare tillväxt än flyget, och denna trend såg vi innan flystoppet infördes, säger Jari Virtanen. När det gäller boende som bilsemesterresenärerna bokar är det främst dyrare och mer kvalitativt boende som gäller och en tydlig trend är att de som bokar bilsemester bokar boende på flera orter. - Väljer man bilsemester vill man naturligtvis använda flexibiliteten. Fördelen med vår internetbokning är att man just kan paketera sin resa precis som man vill ha den, säger Jari Virtanen. Helsingborg 2010-04-28

Taggar: