Bra bitar för att börja tugga och bita - Semper lanserar Biff Stroganoff

Pressmeddelande 2009-10-21

Bra bitar för att börja tugga och bita – Semper lanserar Biff Stroganoff

En ständig favorit i barnmatshyllan är Biff Stroganoff. Nu kommer en ekologisk och KRAV-märkt burk från Semper.

När barnen ska lära sig att äta själva behöver de komma igång med munmotoriken. Mjuka små köttbitar i maten ger bra träning.

- Mellan sju och nio månaders ålder kan de flesta barn äta lite själva med fingrarna. För en del barn går det fortare att lära sig äta själva, och för andra tar det lite längre tid. Men det är värdefullt att komma igång med munmotorikträningen och öva med mat med små mjuka bitar i, säger Catharina Tennefors, Forskning- och utvecklingschef på Semper.

Ris med biff stroganoff

Från 8 månader

Ingredienser: Tomatjuice*. Skummjölk*. Vatten. Nötkött (10 %)*. Morot*. Lök*. Ris*. Vegetabilisk olja (raps)*. Risstärkelse. Timjan*. Vitpeppar*. Citronjuice*. *KRAV-godkända råvaror Näringsvärde/100g: Energi 360 kJ (85 kcal). Protein 3,5 g. Kolhydrater 9,5 g, varav sockerarter 2 g. Fett 3,5 g, varav mättat fett 0,5 g. Kostfiber 1 g. Natrium 0,02 g.

Bildmaterial

Produktbilder på de nya ekologiska rätterna finns på Sempers bildbank: http://semper.jms.se. Logga in med användarnamn:semper.press och lösenord: nyheter2008 Sökvägen är Semper bildbank – Semper Barn – Nyheter September 2009.

För mer information, vänligen kontakta:

Ulrika Almerfors, Kategorichef Semper AB, tel: 08-505 931 32, mobil: 0708-97 97 22, e-post: ulrika.almerfors@semper.se

Semper är ett av Sveriges mest välkända varumärken och erbjuder goda och näringsriktiga produkter som är bekväma och skapar trygghet hos konsumenterna. Semper har idag två kategorier: Semper Barn och Semper Glutenfritt. Målet är att vara en ledande aktör i Norden inom dessa kategorier. Omsättningen är drygt 1 miljard SEK och Semper har cirka 250 medarbetare i Sundbyberg och Götene. Semper ingår i det internationella konsumentvaruföretaget Hero AG med drygt 4 000 medarbetare i 30 länder. Läs mer på www.semper.se