Ekologisk barnmat är en stark trend

Svenska föräldrar köper i allt större utsträckning ekologiskt när de köper färdiglagad barnmat. Det är en av kategorierna som ökar mest inom ekologisk mat. Nu kommer ytterligare tre goda ekologiska och KRAV-märkta rätter från Semper.

Den ekologiska trenden inom barnmat pekar starkt uppåt och tillväxten fortsätter. Av all barnmat som säljs i Sverige är idag 16 procent ekologisk. Senaste året har försäljningen av barnmat ökat med två procent, medan ekologisk barnmat har ökat med fem procent. Trenden är inte förvånande enligt Marie Lannebrink som är produktchef för Semper Eco:

– De finns en stor medevetenhet hos dagens föräldrar och man vill ju ge sina barn den nyttigaste maten lagad av de finaste råvarorna. Maten ska också vara lagad utan tillsatser eller konserveringsmedel. Så är det något man lägger lite extra på och väljer ekologiskt alternativ av, så är det barnmat.

Semper lagar all barnmat utan tillsatser eller konserveringsmedel. Råvarorna är alltid särskilt utvalda så att de klarar de extra låga gränsvärdena för pesticider, tungmetaller och toxiner som gäller för barnmat. Detta gäller även de icke-ekologiska produkterna. Skillnaden för de ekologiska produkterna ligger därför snarare i de övriga reglerna som KRAV-märkta produkter uppfyller vad gäller utökat klimatansvar, djurskydd och socialt ansvar.

Enligt KRAV:s senaste marknadsrapport är barnmat den produktgrupp som ökade näst mest under 2011. KRAV menar att en av orsakerna till ökningen bland annat är många nya produktlanseringar. Och Semper är ett av företagen som satsar på att ta fram fler ekologiska produkter. Senast ut är tre nya KRAV-märkta barnmatsburkar; Vegetarisk lasagne, Potatis och torsk och en fruktpuré med jordgubbar och hallon.

– Nu lanserar vi bland annat ytterligare en fiskrätt, eftersom vi vill uppmuntra föräldrar att lägga in fisk lite oftare i barnets veckomeny. Särskilt roligt är det att vi kan erbjuda KRAV-märkt fisk, vilket vi är ensamma om i barnmatshyllan, säger Marie Lannebrink.

Nyhet: Potatis med torsk från 8 mån, KRAV
Fisk är nyttigt! Livsmedelsverket rekommenderar att barn äter fisk 2-3 gånger i veckan. Semper är de enda som har KRAV-fisk i sina barnmatsburkar.
Rekommenderat pris i butik 13:35 kr.

Nyhet: Vegetarisk lasagne från 6 mån, KRAV
I sina nya råd om mat till barn är Livsmedelsverket positiva till vegetarisk mat. Det är bra för både hälsan och miljön. Denna lasagne är vegetarisk och full med näring.
Rekommenderat pris i butik 11:90 kr.

Nyhet: Äpple, jordgubb, hallon och blåbär från 6 mån, KRAV
Härlig fruktpuré med röda bär.
Tips: Toppa gröten eller frys till en mumsig glass!
Rekommenderat pris i butik 12:50 kr.

För mer information, vänligen kontakta:

Marie Lannebrink, produktchef ekologiskt, tel. 076- 805 90 27, e-post marie.lannebrink@semper.se,
Malin Westling, kommunikationsschef, tel. 0733-32 31 26, e-post: malin.westling@semper.se

SEMPER är ett av Sveriges mest välkända varumärken och erbjuder goda och näringsriktiga produkter som är bekväma och skapar trygghet hos konsumenterna. Semper har idag två kategorier: Semper Barnmat och Semper Glutenfritt. Målet är att vara en ledande aktör i Norden inom dessa kategorier. Omsättningen är drygt 1,2 miljarder SEK och Semper har cirka 230 medarbetare i Sundbyberg, Götene och Falun. Semper ingår i det internationella konsumentvaruföretaget Hero AG med drygt 4 500 medarbetare i 30 länder. Läs mer på www.semper.se

Taggar:

Citat

Är det något man lägger lite extra på och väljer ekologiskt alternativ av, så är det barnmat.
Marie Lannebrink, produktchef Semper