• Semper AB/

Fina fisken för minstingarna - Semper serverar två nya ekologiska och kravmärkta torskrätter

Semper är ensamma i barnmatshyllan om att servera ekologisk fisk. Nu får laxfavoriterna sällskap av två nya närproducerade rätter som innehåller kravmärkt ekologisk torsk.

Potatis, torsk och morötter

Från 6 månader Ingredienser: Potatis*. Vatten. Torsk (10 %)*. Lök*. Palsternacka*. Morot*. Vegetabilisk olja (raps)*. Grädde*. Risstärkelse. Citronjuicekoncentrat*. Dill*. Vitpeppar*. *KRAV-godkända råvaror Näringsvärde/100g: Energi 320 kJ (75 kcal). Protein 2,5 g. Kolhydrater 9 g, varav sockerarter 1 g. Fett 3,5 g, varav mättat fett 0,5 g. Kostfiber 1 g. Natrium 0,02 g

Ris med torskgryta

Från 1 år Ingredienser: Vatten. Tomat*. Torsk (10%)*. Morot*. Ris*. Potatis*. Lök*. Majs*. Vegetabilisk olja (raps)*. Paprika*. Risstärkelse. Citronjuice*. Dill*. Joderat salt. Vitpeppar*. *KRAV- godkända råvaror. Näringsvärde/100 g: Energi 340 kJ (80 kcal). Protein 2,5 g. Kolhydrater 9,5 g, varav sockerarter 0,5 g. Fett 3,5 g, varav mättat fett 0,2 g. Kostfiber 1 g. Natrium 0,1 g. Salthalt 0,25 %.

FAKTARUTA:

Vad är egentligen KRAV-märkt torsk från Semper?

Sempers torsk är vildfångad i Norska havet, vilket innebär att fisken kommer från vatten som tål fisket. Sakkunniga inom marinekologi, fiskebiologi, miljövård, etologi, fiskemetoder och redskapsutveckling har bedömt att fiskbeståndet i detta hav klarar fiske långsiktigt, vilket gett KRAV-märkningen. Fiskarna får inte fånga fisk av fel storlek eller fiskar av andra arter. Fisket får inte heller orsaka skador på havsbotten. Fiskeredskapen kontrolleras noggrant och fiskefartygen har höga krav på minsta miljöbelastning. Rekommendationerna från ICES (Internationella havsforskningsrådet) följs alltid.

Bildmaterial Produktbilder på de nya ekologiska rätterna finns på Sempers bildbank: http://semper.jms.se. Logga in med användarnamn:semper.press och lösenord: nyheter2008 Sökvägen är Semper bildbank – Semper Barn – Nyheter September 2009.

För mer information, vänligen kontakta: Ulrika Almerfors, Kategorichef Semper AB, tel: 08-505 931 32, mobil: 0708-97 97 22, e-post: ulrika.almerfors@semper.se

Semper är ett av Sveriges mest välkända varumärken och erbjuder goda och näringsriktiga produkter som är bekväma och skapar trygghet hos konsumenterna. Semper har idag två kategorier: Semper Barn och Semper Glutenfritt. Målet är att vara en ledande aktör i Norden inom dessa kategorier. Omsättningen är drygt 1 miljard SEK och Semper har cirka 250 medarbetare i Sundbyberg och Götene. Semper ingår i det internationella konsumentvaruföretaget Hero AG med drygt 4 000 medarbetare i 30 länder. Läs mer på www.semper.se