Ny smart förpackning och aktiv bakteriekultur i Sempers gröt

Gröt är en utmärkt start eller avrundning på dagen och ett enkelt mellanmål när man snabbt vill fylla på barnets energiförråd. Samtidigt är gröten en given favorit för många barn vilket gör den tacksam att servera. Därför satsar Semper nu på att erbjuda ett ännu bättre grötsortiment. Från februari innehåller 7 av Sempers totalt 11 pulvergrötar aktiv bakteriekultur som hjälper små magar att hålla sig i trim. Samtliga pulvergrötar säljs dessutom i en ny smart och användarvänlig förpackning.

– Semper erbjuder sedan tidigare en rad olika produkter med probiotika som har visat sig vara väldigt populära. Nu har vi valt att tillföra aktiv bakteriekultur till merparten av våra grötar i pulversortimentet. På detta sätt vill vi göra det ännu enklare för föräldrar att ge sina barn nyttiga bakterier, säger Karin Högstedt, produktchef Semper gröt.

Om probiotika Probiotika är levande, nyttiga bakterier som ger positiva hälsoeffekter. Studier visar att barn som har ätit probiotiska bakterier har färre bakteriella infektioner och därmed lägre sjukfrånvaro. Man har även kunnat se att ett intag av probiotika förkortar sjukdomstiden vid kräkningar och diarré hos små barn.

Ny förpackning! Nu lanserar Semper en ny unik förpackning med flera smarta funktioner till samtliga grötar i pulversortimentet. Förpackningen är enkel att öppna och återförsluta. Den är även utformad så att det är lätt att både hälla och skopa ur den. Dessutom är förpackningen mindre, och därmed enklare att förvara, än tidigare förpackning. En mindre förpackning innebär även mindre förpackningsmaterial vilket gör att vi kan minska våra koldioxidutsläpp. Studier visar att den nya förpackningen orsakar 44 % lägre koldioxidutsläpp än den gamla.*

* Källa: Grontmij, ”Greenhouse Gas Emission Comparison”, 2010-01-19

Produktnyheter februari: • Mild Fullkornsgröt med aktiv bakteriekultur, från 8 månader • Drickfärdig välling, från 2 år • Mjölkfri Mild välling från 6m • Mjölkfri Fullkornsvälling från 1år • Mjölkfri Fullkornsgröt från 8m • Potatis med köttgryta, ekologisk, från 6m • Pastaringar med kyckling och grönsaker, ekologisk, från 1år • Matdags, Potatis med kalv och grönsaker, från 8m • Matdags, Ris med kyckling och grönsaker, från 8m • Matdags, Fullkornspasta med köttfärssås, från 1år • Matdags, Potatis med kött och grönsaker, från 1år

Bildmaterial Bilder på alla våra produktnyheter finns på Semper bildbank: http://semper.se Klicka sedan på Pressrum och Bildbank.
Registrera dig som ny användare eller logga in med befintligt användarnamn och lösenord.
Sökväg: Semperbarn\Nyheter Februari 2010

För mer information, vänligen kontakta: Karin Högstedt, produktchef Semper gröt Tfn: 08-505 931 98 E-post: karin.hogstedt@semper.se

Malin Westling, informationschef Semper AB Tfn: 08-505 931 26, mobil 0733-32 31 26 E-post: malin.westling@semper.se