Semper lanserar unik vätskeersättning med aktiv bakteriekultur

Nyhet till barnfamiljens husapotek - Semper lanserar unik vätskeersättning med aktiv bakteriekultur

Sempers nya vätskeersättning med aktiv bakteriekultur har en naturlig plats i barnfamiljens husapotek. Kliniska studier visar att behandling med vätskeersättning kombinerat med ett intag av aktiv bakteriekultur förkortar och lindrar sjukdomsförloppet vid kräkningar och diarré hos barn. Sempers vätskeersättning kan ges till barn från två månader och uppåt och kommer att säljas på apotek från och med mitten av augusti.

Barn som drabbas av kräkningar och diarré förlorar både vätska och viktiga salter och blir därför lätt uttorkade. Sjukdomstillståndet påverkar dessutom magens viktiga bakterieflora negativt, vilket gör att barnets tillfrisknande kan dröja. Studier visar att behandling med vätskeersättning kombinerat med ett intag av aktiv bakteriekultur förkortar tiden med diarré och kräkningar med 1-2 dagar hos barn. Därför lanserar nu Semper en ny vätskeersättning med tillsatt bakteriekultur i form av Lactobacillus reuteri Protectis.

- Vid utvecklingen av vår nya vätskeersättning har vi strävat efter att få till en maximalt effektiv produkt. Vi är därför glada över att, som enda aktör på marknaden, kunna erbjuda en vätskeersättning med tillsatt aktiv bakteriekultur som är dokumenterat effektivt vid diarré och kräkningar hos barn, säger Mona Svensson Puhakka, Marknadschef Semper Nutrition.

Sempers vätskeersättning kommer inledningsvis att säljas bakom disk på apoteket och har varunummer 21 06 04.
Om produkten: Sempers vätskersättning med aktiv bakteriekultur används vid olika sjukdomstillstånd som orsakar kräkningar och diarré. Det kan dels vara virussjukdomar, som exempelvis rotavirus och vinterkräksjuka/sommarkräksjuka, men även antibiotikarelaterad diarré, turistdiarré och matförgiftning.

Vätskeersättningen säljs i askar innehållande vardera sju sachets à 5,5g. Varje sachet innehåller en klinisk verksam dos av Lactobacillus reuteri Protectis. Produkten kommer att finnas på apotek med start i mitten av augusti och har ett rekommenderat cirkapris på 89 kronor.

Om probiotika/aktiv bakteriekultur Probiotika är vänliga bakterier som hjälper till att hålla magen i balans. Latobacillus reuteri Protectis är en patenterad, naturlig mjölksyrabakterie. Den har i vetenskapliga studier visat sig ha effekt och vara säker. Lactobacillus reuteri Protectis uppfyller WHO-kraven för probiotika. Mer information om Lactobacillus reuteri Protectis hittar du på www.biogaia.se.

Kostråd vid lätt och medelsvår akut diarré och kräksjuka hos barn:

Barn under 2 år Barn som ammas ska generellt fortsätta ammas, gärna oftare än vanligt. För barn som inte ammas samt barn som har stora diarréer och kräkningar komplettera med vätskersättning. Följ råd nedan.

- Dygn 1: Ge vätskeersättning de första 4-8 timmarna, ca ½ dl/kg kroppsvikt. Vid kräkningar mata teskedsvis. Fortsätt därefter med barnets egen modersmjölksersättning, barngröt eller välling ca 1 dl/kg kroppsvikt under dygnet. Ge små mål puré om barnet vill ha och normalt äter puré/mat.
- Dygn 2: Fortsätt med modersmjölksersättning, barngröt eller välling ca 1 dl per/kg kroppsvikt. Om barnet har fortsatt diarré eller kräkningar komplettera med vätskeersättning ½ dl efter varje avföring. Är barnet 6-8 månader pröva att ge vanlig mat. Blanda gärna lite extra fett i maten. Var dock försiktig med mat som innehåller mycket fullkorn eftersom det kan ge lös avföring.
- Dygn 3 och framåt: Om barnet har fortsatt diarré eller kräkningar fortsätt som dygn 2. Om barnet har blivit piggare och äter med hygglig aptit: fortsätt att ge barnets vanliga mat även om avföringen är lös. Var dock fortfarande försiktig med grövre spannmålsprodukter.
- Dygn 4: Kontakta BVC eller läkare om barnet försämrats eller har fortsatt rikliga diarréer.

Barn från 2 år: - Dygn 1: Ge vätskeersättning de första 4-8 timmarna, ca 10 dl. Ge dessutom barnets vanliga välling, yoghurt eller andra liknande mjölkprodukter, eventuellt med lite socker. Var dock försiktig med fullkornsmat som kan ge lös avföring. Ge små mål mat om barnet vill ha.
- Dygn 2: Ge barnets vanliga välling, yoghurt eller andra liknande mjölkprodukter, eventuellt med lite socker. Om barnet har fortsatt diarré eller kräkningar komplettera med vätskeersättning/vätska. 1-2 dl vätska efter varje lös avföring. Ge också vanlig mat om barnet vill ha. Blanda gärna lite extra fett i maten. Var dock fortsatt försiktig med mat som innehåller mycket fullkorn.
- Dygn 3 och framåt: Om barnet har fortsatt diarré eller kräkningar fortsätt som dygn 2. Om barnet blivit piggare och äter med hygglig aptit: fortsätt att ge barnets vanliga mat även om avföringen är lös. Var dock fortfarande försiktig med grövre spannmålsprodukter.

Bildmaterial Bilder på den nya produkten finns på Sempers bildbank: http://semper.jms.se/ Logga in med användarnamn: semper.press och lösenord: nyheter2009 Sökvägen är Semper bildbank/Apoteksprodukter

För mer information, vänligen kontakta: Mona Svensson Puhakka, marknadschef Semper Nutrition Tfn: 070-607 31 22 e-post: mona.svensson.puhakka@semper.se

Camilla Björk, Informationschef Semper Tfn: 08-505 931 26 alt. 0733-323 126 e-post: camilla.bjork@semper.se

Semper är ett av Sveriges mest välkända varumärken och erbjuder goda och näringsriktiga produkter som är bekväma och skapar trygghet hos konsumenterna. Semper har idag tre verksamhetsområden: Semper Barnmat, Semper Nutrition och Semper Glutenfritt. Målet är att vara en ledande aktör i Norden inom dessa kategorier. Omsättningen är drygt 1 miljard SEK och Semper har cirka 250 medarbetare i Sundbyberg och Götene. Semper ingår i det internationella konsumentvaruföretaget Hero AG med drygt 4 500 medarbetare i 30 länder. Läs mer på www.semper.se