Sempers barnmat är fri från hästkött

I och med att lagstiftningen ställer hårdare krav på kvalitet och kontroll av barnmat än på annan mat, har Semper aldrig misstänkt att barnmatsburkarna skulle kunna innehålla hästkött. För att föräldrar ska känna sig trygga med att kontrollsystemen och spårbarheten för barnmat fungerar, har Semper ändå DNA-testat barnmatsburkar med bland annat lasagne. Testerna visar att Sempers barnmat är fri från hästkött.

– Vi har varit övertygade om att Sempers barnmat endast innehåller de ingredienser den ska. Men för att bekräfta att vi inte drabbats av det kriminella fusket med hästkött så har vi DNA-testat barnmatsburkar, säger Malin Westling, kommunikationschef på Semper.

Sempers barnmat i glasburk lagas i en egen anläggning i Spanien som är en av Europas modernaste. Anläggningen har mycket hög standard både när det gäller produktionsförhållanden och kvalitetskontroller.

För barnmat gäller en särskilt strikt lagstiftning avseende kontroller och renhet, vilket innebär att endast en bråkdel av världens odlade råvaror har sådan hög kvalitet att de får användas som ingrediens i barnmat. Därför har Semper avtal med särskilda utvalda leverantörer som kan hålla denna höga kvalitet.

Nötköttet kommer från nötkreatur som är uppfödda på gårdar med god djuromsorg och som är särskilt utvalda för Semper. Gårdarna ligger runt omkring det slakteri som Semper samarbetar med i Spanien för att minimera längden på djurtransporten. Köttet är, precis som alla andra råvaror, fullt spårbart från uppfödarens gård till Sempers färdiga produkter.

I Sempers KRAV-märkta barnmatsburkar ingår nötkött endast från svenska djur och från ett svenskt slakteri. Det beror på att KRAV är en svensk ekologisk certifiering och därför köper Semper det nötköttet från ekologiskt certifierade gårdar i Sverige. Självfallet gäller samma krav på barnmatskvalitet och spårbarhet för det svenska ekologiska köttet.

För mer information, vänligen kontakta:

Malin Westling, kommunikationschef, tel: 0733-32 31 26, e-post: malin.westling@semper.se

SEMPER är ett av Sveriges mest välkända varumärken och erbjuder goda och näringsriktiga produkter som är bekväma och skapar trygghet hos konsumenterna. Semper har idag två kategorier: Semper Barnmat och Semper Glutenfritt. Målet är att vara en ledande aktör i Norden inom dessa kategorier. Omsättningen är drygt 1,2 miljarder SEK och Semper har cirka 230 medarbetare i Sundbyberg, Götene och Falun. Semper ingår i det internationella konsumentvaruföretaget Hero AG med drygt 4 500 medarbetare i 30 länder. Läs mer på www.semper.se

Taggar:

Citat

Malin Westling, kommunikationschef på Semper.