Arkitektkontoret Semrén & Månsson firar 40-årsjubileum och anställer fyra nya arkitekter

PRESSMEDDELANDE Göteborg 2009-11-19 Att: Nyhetschefen

Arkitektkontoret Semrén & Månsson firar 40- årsjubileum och anställer fyra nya arkitekter

Idag firar Semrén & Månsson sitt 40-årsjubileum på det egna kontoret i Gamla stan i Stockholm. Samtidigt söker företaget fyra nya arkitekter för att kunna möta det ökande antalet uppdrag, såväl i Sverige som utomlands. – Det är framförallt våra internationella satsningar i Ryssland och Irak som nu börjar ge resultat. Jag räknar med att vi behöver anställa ett tiotal nya medarbetare under det närmaste halvåret. Dessutom måste vi samarbeta med andra arkitektkontor för att kunna hantera de stora projekt som ligger framför oss i dessa länder, säger Magnus Månsson, vd Semrén & Månsson.

I Irak har Semrén & Månsson, tillsammans med det internationella handelsbolaget ETC, fått i uppdrag att rita två sjukhus och tre arenor i Bagdad samt två kompletta arenastäder i As Samawah, 28 mil sydost om Bagdad. De båda sjukhusen är regionsjukhus med plats för cirka 400 patienter i varje.

– Vi har sedan i början av 90-talet arbetat med ett flertal olika internationella projekt, framförallt i Östtyskland och i Ryssland. Det är det långsiktiga arbetet som nu börjar ge konkreta resultat. Förutom projekten i Irak arbetar vi även med ett par större projekt i Sankt Petersburg. Om allt går i lås räknar jag med att vi inom något år har öppnat ett eget kontor i Ryssland för att på ett bättre sätt möta efterfrågan och hantera den tillväxtpotential som finns där, säger Magnus Månsson.

Semrén & Månsson etablerade sin verksamhet i Stockholm för tre år sedan. Sedan dess har kontoret bland annat arbetat med uppdrag i Uppsala, Solna, Sundbyberg, Sigtuna, Västerås och Norrköping. Magnus Månsson ser en möjlighet att fortsätta växa också i stockholmsområdet.

– Jag ser gärna att vi jobbar mer inne i Stockholm och att vi inom några år gärna blir mellan 15 och 20 medarbetare som arbetar här. Expansionen i Stockholm är ett led i vår strategi att växa som arkitektbyrå, såväl i Sverige som utomlands. Förutom ett nytt kontor i Sankt Petersburg planerar vi även för en etablering i Malmö.

För mer information: Magnus Månsson, vd Semrén & Månsson. Tel: 031-743 02 00. E-post: magnus.mansson@semren-mansson.se

Bilder för fri publicering: www.semren-mansson.se

SEMREN & MÅNSSON är ett arkitektkontor med över 40 års erfarenhet av stadsplanering, byggnadsutformning, inrednings- och produktdesign. Ett 50-tal medarbetare i Stockholm och Göteborg har den samlade kunskap och förmåga som krävs för att realisera nyskapande idéer i konkreta och genomförbara byggnadsprojekt. Med den fasta övertygelsen att god arkitektur är lönsam samt att moderna hus är tidståliga, miljösmarta och ger betraktaren en sinnlig upplevelse, deltar vi i utvecklingen av modern samtidsarkitektur i Sverige och andra delar av världen.