Niklas Kruse ny vd för CGC Arkitektkontor

Report this content

Vid årsskiftet tillträder Niklas Kruse, 43, som vd för CGC Arkitektkontor, ett helägt dotterbolag till Semrén & Månsson. Han efterträder Magnus Månsson som kvarstannar som övergripande ansvarig för koncernens samtliga verksamheter. – Det känns väldigt kul och spännande att fortsätta att utvecklas tillsammans med några av landets bästa och mest erfarna arkitekter och byggnadsingenjörer inom sjukvårdsarkitektur. Vår ambition är att arbeta med fler och större projekt, även utanför Västra Götalandsregionen. Framförallt i Stockholm men även med internationella uppdrag, säger Niklas Kruse.

– Det händer mycket i vår bransch just nu. Framförallt märker vi en ökning av privata vårdinitiativ där efterfrågan är stor av vår specifika kompetens. När det gäller internationella uppdrag vet vi att svenskt sjukhusbyggande har ett väldigt gott rykte utomlands. Vi har bland annat varit involverade i flera olika projekt i Irak.

Enligt Niklas Kruse är det viktigt att arbeta ännu tätare tillsammans med du olika bolagen i koncernen Semrén & Månsson. Samtidigt vill han att bolaget tar en mer aktiv roll i hela byggprocessen.

– Vi kan få mycket inspiration och nya idéer av våra kollegor inom koncernen. Att vi sitter tillsammans i en kreativ miljö innebär många informella möten och samarbeten. Det är viktigt för att kunna skapa moderna, funktionella och trivsamma vårdmiljöer. I samarbetet med våra uppdragsgivare tror jag att alla har mycket att vinna på att vi som arkitekter är delaktiga under hela resan, från programskiss till färdig byggnad.

Magnus Månsson är nöjd med att lämna över det operativa ansvaret som vd för CGC Arkitektkontor. Han fortsätter dock som övergripande ansvarig med uppdraget att stödja den fortsatta verksamheten inom CGC Arkitektkontor och samordna denna med koncernens övriga verksamhet, exempelvis vid större samarbetsprojekt.

– Det här innebär en fortsatt satsning på CGC Arkitektkontors kärnverksamhet. Niklas Kruse är en relativt ung, men ändå väldigt erfaren sjukhusprojektör. Jag är övertygad om att han på ett alldeles ypperligt sätt kommer att leda det viktiga arbetet med att utforma morgondagens miljöer inom vård och skola. Genom att kombinera gediget kunnande med kreativt nytänkande står vi väl rustade att möta framtidens krav inom vårdsektorn, säger Magnus Månsson.

Idag arbetar tio arkitekter och byggnadsingenjörer på CGC Arkitektkontor i Göteborg. Totalt är det ett 60-tal anställda i koncernen Semrén & Månsson.

Fakta Niklas Kruse: 43 år, sambo med Lotta, 2 barn. Född och uppvuxen i Falun. Arkitektutbildad på Chalmers i Göteborg och på University of Strathclyde i Glasgow.

För mer information: Niklas Kruse. Tel: 0708-60 95 13. E-post: niklas.kruse@cgcarkitekter.se Magnus Månsson, vd Semrén & Månsson. Tel: 031-743 02 00. E-post: magnus.mansson@semren-mansson.se

Bilder för fri publicering: www.semren-mansson.se

SEMREN & MÅNSSON är ett arkitektkontor med över 40 års erfarenhet av stadsplanering, byggnadsutformning, inrednings- och produktdesign. Ett 60-tal medarbetare i Stockholm och Göteborg har den samlade kunskap och förmåga som krävs för att realisera nyskapande idéer i konkreta och genomförbara byggnadsprojekt. Med den fasta övertygelsen att god arkitektur är lönsam samt att moderna hus är tidståliga, miljösmarta och ger betraktaren en sinnlig upplevelse, deltar vi i utvecklingen av modern samtidsarkitektur i Sverige och andra delar av världen.