• Senab/

Blir ledande på hotellinredning i Europa – Senab köper Svensk Inredning med 100 Mkr i omsättning

Inredningsföretaget Senab förvärvar Svensk Inredning Viking AB, som är en av Europas ledande aktörer inom inredning av hotell. Företagsköpet är ett led i Senabs ambition att bli en betydande global aktör inom inredning av hotell och restaurang.  Därmed beräknas det nya affärsområdet Restaurang och Hotell få en årlig omsättning på över 150 Mkr.

Senab har sedan tidigare fått förtroende att inreda ett flertal starkt profilerade hotell, till exempel Nobis Hotell i Stockholm och Gothia Towers i Göteborg.

– I vår strävan att bli en internationell aktör som hjälper våra kunder att stärka sina varumärken genom inredning och design passar sammanslagning med Svensk Inredning perfekt. Få bolag i Europa har gjort så många uppmärksammade inredningar av hotell och restauranger i Europa som Svensk Inredning, säger Anders Dahl, VD för Edsbyn Senab-koncernen, och fortsätter:

– I och med fusionen blir vi en av Europas bästa och största leverantör inom inredning för hotell och restaurang.

Restaurangen Villa Godthem i Stockholm, Hotel Berlin i Berlin och Crown Plaza i Bryssel är några uppmärksammade uppdrag som genomförts av Svensk Inredning.

– Avgörande för att vi ska kunna gå ihop med ett annat företag är att vi delar samma syn på inredning och att det handlar om kunskapen hur man stärker ett bolags identitet, säger Torbjörn Blomkvist, VD och ägare av Svensk Inredning, som kommer att arbeta inom nybildade enheter inom Senab det kommande året.

I samband med fusionen bildar Senab ett eget affärsområde som hanterar kunderna inom hotell och restaurang, vilket beräknas omsätta cirka 150 Mkr på årsbasis.

För ytterligare information kontakta:
Anders Dahl, VD Senab-koncernen, tel 0765-33 50 99
Torbjörn Blomkvist, VD Svensk Inredning, tel 070-815 80 80